Jak obliczyć całkowity koszt leasingu?
Zanim podejmiesz decyzję o finansowaniu samochodu, sprawdź ile wyniesie Cię całkowity koszt leasingu. Wiele firm oferuje atrakcyjne finansowanie, które w rzeczywistości znacznie przekracza pierwotnie zakładaną kwotę!

Całkowity koszt leasingu – jak obliczyć?
Leasing to od wielu lat coraz popularniejsza forma korzystania z auta nie tylko osobowego. Nadal jednak wiele osób i przedsiębiorców ma obawy co do skorzystania z takiej formy użytkowania, a potem ewentualnego nabycia auta. Często spowodowane jest to wieloma niejasnościami co do tego, jaki będzie całkowity koszt leasingu. Jak obliczyć tę kwotę, co na nią wpływa i jakie kwestie warto wziąć pod uwagę, decydując się na leasing? Sprawdź i rozwiej wszelkie swoje wątpliwości.
Całkowity koszt leasingu – dlaczego warto go obliczyć przed zawarciem umowy?
Leasing aut odbywa się na powszechnie znanych zasadach, które zazwyczaj znane są również osobom, które myślą o zdecydowaniu się na skorzystanie z takiej formy użytkowania auta. Jednak przed podpisaniem umowy z konkretną firmą leasingową, warto szczegółowo przeanalizować poszczególne warunki oraz całkowity koszt leasingu. Często oferta wyglądająca korzystnie finansowo na początku może okazać się niezbyt atrakcyjna, kiedy przeliczona zostanie całość zobowiązań finansowych wraz z wykupem auta.
Na stronach internetowych wielu firm leasingowych dostępne są kalkulatory leasingu. To proste narzędzia online, za pomocą których można wyliczyć koszty związane z ratami, jak i całkowitą kwotą leasingu w danym wariancie. Warto jednak wiedzieć też, jak taki całościowy koszt leasingu obliczyć samodzielnie i co się na niego składa. Wówczas łatwiej jest przewidzieć m.in. możliwe zwiększenia należności i kwestie, z których taki wzrost może wynikać.
Decydując się na leasing, trzeba mieć świadomość, że jest to rodzaj usługi. Całkowity koszt łącznie w wykupem auta po zakończeniu umowy leasingowej zawsze przewyższy wartość auta będącego przedmiotem leasingu. Trzeba mieć też jednak na uwadze, że dzięki niektórym zapisom z umowy leasingowej można powiększyć koszty uzyskania przychodu i tym samym zmniejszyć kwotę należnego do zapłacenia podatku.
Co składa się na koszt całkowity leasingu?
Całkowity koszt leasingu to udział kilku wpływających na siebie zmiennych. Aby obliczenie ostatecznej kwoty było miarodajne, trzeba analizować te kwestie razem. Można zatem założyć, że odpowiedzią na pytanie, jak obliczyć całkowity koszt leasingu, jest wynik dodania do siebie wartości czynszu inicjalnego, miesięcznych rat oraz wysokości wykupu.
Opłata wstępna a koszt leasingu
Opłata wstępna określana jest również mianem czynszu inicjalnego lub wkładu własnego i wynosi najczęściej do 45% wartości danego pojazdu. Wysokość opłaty wstępnej zależy od danej oferty, rodzaju pojazdu, jego standardu, wyposażenia, rocznika, ale też firmy leasingowej. Niekiedy można skorzystać także z oferty, w której wkład własny to 0 zł. Najczęściej w przypadku wybranego samochodu są różne warianty umów i warunków współpracy, a czynsz inicjalny może dla tego samego auta wynosić zarówno 500 zł, jak i 50 000 zł.
Jak przekłada się to na całkowity koszt leasingu? Często jest tak, że im wyższą opłatę wstępną uiści leasingobiorca, tym niższe będą comiesięczne raty leasingowe. W zależności od tego, na ile lat podpisywana jest umowa, może się okazać, że zapłacenie wyższego czynszu inicjalnego zmniejszy całkowity koszt leasingu. Nie jest to jednak reguła, a każdy wariant przed podpisaniem umowy należy dokładnie przeliczyć.
Na wysokość opłaty wstępnej ma wpływ także polityka danej firmy leasingowej. Przykładowo, niektórzy leasingodawcy wymagają większego czynszu inicjalnego od przedsiębiorców, którzy rozpoczęli działalność niedawno lub ich zdolność leasingowa jest dość niska.
Miesięczne raty leasingu – jak wpływają na koszt całkowity?
Na całkowity koszt leasingu w dużym stopniu wpływają też raty leasingu. W każdej z nich znajduje się:
- część kapitałowa, która wynika z wartości auta leasingowanego,
- część odsetkowa będąca oprocentowaniem leasingu.
Jeżeli dany przedsiębiorca wybierze leasing operacyjny, obie części rat może ująć w kosztach uzyskania przychodu. Jeżeli jednak decydujemy się na leasing finansowy, odliczeniu może ulec wyłącznie część odsetkowa raty. Warto wiedzieć, że na wysokość raty leasingowej niekiedy składa się również:
- ubezpieczenie pojazdu i Assistance,
- GPS,
- karta serwisowa.
W różnych firmach leasingowych raty leasingowe za podobne auta mogą być różne. Wysokość tego typu opłaty zależy nie tylko od oferty konkretnej firmy, ale również wysokości opłaty wstępnej, czasu trwania umowy leasingu czy wartości leasingowanego samochodu. Im auto jest droższe, a okres leasingu krótszy, tym rata będzie wyższa.
Kwota wykupu – co trzeba wiedzieć?
Kwota wykupu to czynnik każdorazowo wpływający na całkowity koszt leasingu w leasingu finansowym. Może też być istotny dla leasingu operacyjnego, jeżeli leasingobiorca zdecyduje się na wykup auta. Zgodnie z założeniami tej formy leasingu nie ma jednak takiego obowiązku.
Jeżeli po zakończeniu umowy chcemy leasingowane auto na własność, warto wiedzieć, że im niższe są raty leasingu w okresie trwania umowy, tym wyższa będzie wartość wykupu pojazdu. Przed zawarciem umowy należy przekalkulować kilka wariantów i wybrać najkorzystniejszy. Aby lepiej zrozumieć zależność wysokości rat od ceny wykupu, można przeanalizować poniższy przykład:
Pan Andrzej chce skorzystać z leasingu na auto osobowe o wartości 80 000 zł przy okresie trwania umowy przez 3 lata. Dokonuje wpłaty własnej na poziomie 19% wartości pojazdu, co stanowi 19 200 zł. Jeżeli zdecyduje się na raty w wysokości 1 878,71 zł, całkowity koszt leasingu wyniesie 106,19%. Wówczas wartość wykupu samochodu ustalona zostanie na 5% i pan Andrzej po zakończeniu umowy zapłaci 4 000 zł z tytułu wykupu. Jeżeli jednak preferowana wysokość rat jest niższa i wyniesie 1 240,18 zł, całkowity koszt leasingu wzrośnie do poziomu 108,26%. Wartość wykupu będzie wówczas wynosić 35%, a do zapłaty po zakończeniu umowy pozostanie panu Andrzejowi jeszcze 28 000 zł.
Czy niższe opłaty to lepsza oferta?
Często w ofertach leasingowych na pierwszy plan wysuwa się niska, korzystna rata leasingu, co kusi potencjalnych leasingobiorców. Trzeba jednak pamiętać, aby porównać w danej ofercie różne warianty spłaty, szczególnie pod względem okresu leasingu i tego, jak wszystkie elementy składowe wpływają na rzeczywisty koszt całkowity.
Przykładowo, przy wpłacie na poziomie 10%, wykupie 1% i rzeczywistym rocznym oprocentowaniu równym 9,5% umowa zawarta na 60 miesięcy będzie skutkowała płaceniem niższych comiesięcznych rat niż umowa na 36 miesięcy. Okazuje się jednak, że koszt całkowity leasingu w umowie na 60 miesięcy wyniesie 123,2%, a przy umowie na 36 miesięcy – 113,9 %. W przypadku wielu aut może stanowić to w ogólnym rozrachunku różnicę w wysokości nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Innym przykładem może być zmiana wysokości wpłaty wstępnej. Przy okresie trwania umowy przez 48 miesięcy, wykupie 1% i rzeczywistym rocznym oprocentowaniu 3,5% całkowity koszt leasingu będzie utrzymywał się na poziomie 119,3%, jeżeli wybierzemy czynsz inicjalny w wysokości 5%. Jeśli jednak opłata wstępna będzie wynosić 45% wartości auta, koszt całkowity leasingu spadnie do poziomu 111,3%.
Przed zdecydowaniem się na konkretny wariant umowy leasingowej, warto dokładnie obliczyć całkowity koszt leasingu w różnych wariantach, nawet tych, które początkowo wydają się niezbyt korzystne. Obecnie wiele firm oferuje szeroki zakres możliwości co do formy umowy leasingowej, jak i sposobu finansowania w zakresie opłaty wstępnej czy rat. Leasing coraz częściej stanowi odpowiedź na pytanie, jak zdobyć wymarzone auto bez posiadania dużych zasobów finansowych czy znacznej zdolności kredytowej.