Hyundai Tucson - cena, silniki, dane techniczne
Hyundai Tucson, obok modelu Sportage czy XC60 jeden z najczęściej wybieranych rodzinnych SUVów. Dowiedz się więcej na temat modelu.
Hyundai Tucson 2022 dane techniczne
V generacja koreańskiego SUV-a zadebiutowała w 2020 roku. Tucson IV przeszedł obszerną metamorfozę w stosunku do dotychczasowego modelu, powstając według zupełnie nowego, bardziej futurystycznego i awangardowego kierunku stylistycznego Sensuous Sportiness zapoczątkowanego w 2019 roku. Samochód otrzymał bardziej muskularne proporcje wzbogacone licznymi przetłoczeniami, na czele z zaznaczonymi liniami biegnącymi przez przednie oraz tylne drzwi. Pas przedni otrzymał dużą atrapę chłodnicy w odcieniu szarego chromu o strukturze łusek, która płynnie łączy się ze składającymi się z pięcioelementowych reflektorów wykonanych w technologii LED. Tylną część nadwozia tworzą z kolei lampy utworzone z pojedynczego pasa biegnącego przez całą szerokość nadwozia, a także dwóch kresek po każdym z nadkoli pojazdu. Duże zmiany pojawiły się również w kabinie pasażerskiej, na czele z minimalistycznym kokpicie wykończonym w topowej wersji lakierem fortepianowym. Większy, bardziej horyzontalny ekran dotykowy o przekątnej 10,25-cala umieszczono niżej niż dotychczas.
Hyundai Tucson krótko o historii modelu
Pierwsza generacja Tucsona zadebiutowała w 2004 roku jako bliźniaczy model Kii Sportage II. Samochód poszerzył ówczesną ofertę SUV-ów, plasując się poniżej modeli Santa Fe i Terracan Kompaktowy model powstał na platformie plasującej się w tym samym segmencie osobowej Elantry. Podobnie do bliźniaczego Sportage, Tucson pierwszej generacji wyróżniał się z kolei wysoko zawieszonym, smukłym nadwoziem, w którym wygospodarowano przestrzeń zoptymalizowaną pod kątem miejsca w kabinie pasażerskiej oraz schowków. Samochód opcjonalnie dostępny był z napędem na cztery koła, oferując podstawowe właściwości do jazdy w lekkim terenie.
Druga generacja Tucsona zadebiutowała w 2009 roku. W Europie samochód oferowano pod nazwą ix35. Samochód był pierwszym SUV-em Hyundaia opracowanym w europejskim centrum projektowym. Stylistyka pojazdu utrzymana została w nowym języku stylistycznym Fluidic Sculpture, a projekt nadwozia koordynował Thomas Buerkle. Większy od poprzednika pojazd otrzymał bardziej awangardową stylistykę charakteryzującą się połączeniem ostrych przetłoczeń i strzeliście zarysowanymi reflektorami, a także lampami tylnymi. Kabina pasażerska została utrzymana w podobnym do nadwozia awangardowym wzornictwie, charakteryzując się masywną, wysuniętą konsolą centralną. W 2013 roku zadebiutował wariant Fuell Cell zasilany ogniwami wodorowymi, oferowany w wybranych zachodnioeuropejskich krajach jak Niemcy, Dania czy Szwecja.
Trzecia generacja Tucsona z 2015 roku powróciła do stosowania tej nazwy na wszystkich rynkach zbytu, ujednolicając dotychczasową politykę producenta w tej materii. Samochód utrzymano w nowym kierunku stylistycznym Hyundaia, którą opracowano we współpracy południowokoreańskiego, amerykańskiego i europejskiego centrum projektowego pod dowództwem Petera Schreyera.Pas przedni otrzymał duży, sześciokątny wlot powietrza i duże, agresywnie zarysowane reflektory, z kolei pas przedni przyozdobiły biegnące ku górze przetłoczenia. Tylna część nadwozia z wysoko poprowadzoną linią okien otrzymała masywne proporcje, z wysoko osadzonymi lampami z wcięciami w dolnych krawędziach. Tucson trzeciej generacji upodobniono pod kątem proporcji do większego Santa Fe.
Hyundai Tucson 2022 wymiary
Hyundai Tucson mierzy 4500 mm długości (N Line 4510 mm), 1865 mm szerokości oraz 1653 mm wysokości (N Line 1650 mm). Rozstaw osi liczy 2680 mm. Bagażnik pomieści od 577 do 1799 litrów.
Hyundai Tucson 2022 silniki
Gamę jednostek napędowych otwiera turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 T-GDI o mocy 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm. Współpracuje on z 6-biegową skrzynią manualną i napędem na przód. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 10,3 s, zaś prędkość maksymalna to 189 km/h. Średnie spalanie to 6,6-7 l/100 km. Ten sam wariant, ale z dwusprzęgłową przekładnią 7DCT oraz układem mild hybrid z instalacją 48V, potrzebuje 9,6 s na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h, zaś jego prędkość maksymalna również wynosi 189 km/h. Średnie spalanie to 6,5-6,8 l/100 km. Kolejny w ofercie jest 180-konny wariant silnika 1.6, oferujący już 265 Nm. Współpracuje on standardowo ze skrzynią dwusprzęgłową DCT oraz napędem 4x4. W jego przypadku przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje równe 9 sekund, zaś prędkość maksymalna wynosi 201 km/h. Średnie spalanie to 6,9-7,2 l/100 km. W gamie Tucsona próżno szukać diesli. Zamiast tego Hyundai proponuje dwa układy hybrydowe, oba oparte na jednostce 1.6 T-GDI. Klasyczny wariant HEV rozwija 230 KM oraz 350 Nm i oferuje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8 sekund (wariant AWD 8,3 s) i prędkość maksymalną 193 km/h. Średnie spalanie to 5,5-5,9 l/100 km (wariant AWD 6,2-6,6 l/100 km). Odmiana PHEV rozwija już 265 KM i 350 Nm. W jego przypadku przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 8,2 s, zaś prędkość maksymalna 191 km/h. Średnie spalanie to 1,4 l/100 km.
Hyundai Tucson 2022 ceny
Bazowy Tucson 1.6 T-GDI o mocy 150 KM startuje od 118 900 zł. Bogatszy wariant Smart wymaga dopłaty 10 000 zł. Bogatsze odmiany Executive i Platinum wymagają dopłaty kolejnych 10 tys. względem poprzedniego, zaś sportowo stylizowany N-Line kosztuje od 145 900 zł. Odmiana ze skrzynią DCT i układem mild hybrid występuje od wersji Smart i kosztuje od 141 900 zł. 180-konny wariant występuje dopiero od opcji Executive i startuje z pułapu 164 900 zł. Wariant hybrydowy PHEV w odmianie Modern i napędem na przednią oś kosztuje od 149 900 zł. Dopłata do napędu AWD wynosi 9000 zł. Odmiana PHEV występuje dopiero od bogatszej wersji Smart i startuje z pułapu 189 900 zł.