GAC trafi do Polski. Na początek dwa elektryki
Do Polski trafi kolejna chińska marka GAC. Zaoferuje ona przystępne cenowo samochody elektryczne mające być alternatywą dla BYDa i Volkswagena.

W Polsce pojawi się kolejna chińska marka samochodów. Mowa tu o dużym państwowym koncernie GAC. Jest to skrót od Guangzhou Automobile Group. Koncern ma swoją siedzibę w Kantonie i istnieje od 1997 roku. Pewnym zaskoczeniem jest fakt, że to właśnie Polska jest pierwszym krajem w Europie, w którym rozpocznie działalność chiński producent. W Europie póki co oferta marki ograniczy się do dwóch modeli z napędem elektrycznym: Aion UT oraz Aion V. Oba modele bazują na tej samej platformie.
GAC Aion UT 2025 - o modelu
GAC Aion UT jest kompaktowym hatchbackiem mierzącym 4,27 m długości i aż 2,75 m rozstawu osi, dzieki czemu spodziewamy się przestronnej kabiny. Samochód będzie rywalem VW ID.3, BYDa Dolphina i MG4. Za projekt samochodu odpowiada studio projektowe GAC w Turynie. Samochód ma nowoczesne, obłe kształty i aerodynamiczne nadwozie z łezkowatymi reflektorami LED i zlicowanymi klamkami drzwi. Samochód wyposażono w baterię o pojemności 60 kWh, która pozwoli na przejechanie około 430 km w cyklu mieszanym. Można ją ładować mocą do 180 kW. Silnik rozwija 204 KM. Samochód kosztować ma około 30 tys. euro, a jego sprzedaż ruszy na początku 2026 roku.

GAC Aion V - o modelu
Drugim modelem będzie SUV klasy średniej Aion V. Samochód również stawia na obłe kształty i zwłaszcza z przodu przypominać może Mini Countrymana. W celu poprawy aerodynamiki zastosowano chowane w drzwiach klamki. Samochód mierzy 4,61 m długości, a jego rozstaw osi liczy 2,75 m. Jego rywalami będą zatem Tesla Model Y, VW ID.4 czy Kia EV6. Nowoczesny design ma swoją kontynuację w kabinie, gdzie dominuje 14,6-calowy wyświetlacz systemu infotainment. GAC chwali się szerokim zastosowaniem sztucznej inteligencji, a na wyposażeniu auta znajdziemy m.in. LiDAR. W zależności od wersji moc wynosi od 204 do 224 KM, a zasięg wyniesie odpowiednio 520, 650 lub nawet 750 km (dane według chińskiego cyklu CLTC). Napęd trafia na przednią oś. Baterie mają mieć 62, 75 lub 90 kWh pojemności. W konstrukcji użyto architektury 400V. GAC Aion V kosztować ma około 35 tys. euro.

Z czasem Chińczycy mogą wprowadzić kolejne modele, wszystkie z napędem elektrycznym. Dużo będzie zależeć od tego jak marka zostanie przyjęta przez rynek.
Aktualizacja z dnia 11 kwietnia 2025 - GAC z oficjalnym importerem. Sprzedaż ruszy w III kwartale 2025
Oficjalnym i wyłącznym importerem i dystrybutorem marki GAC w Polsce będzie Jameel Motors. Jameel Motors początkowo skoncentruje się na dystrybucji dwóch kluczowych marek elektrycznych samochodów osobowych GAC: Aion jest marką inteligentnych pojazdów elektrycznych, a Hyptec to luksusowa marka premium, wykorzystująca najnowsze technologie Aion. Samochody będą dostępne do zakupu od trzeciego kwartału 2025 roku. Na początek klienci będą mogli testować i kupować trzy elektryczne modele GAC: Aion V, Aion Y Plus oraz Hyptec HT.
Jameel Motors reprezentuje jedne z najbardziej cenionych globalnych marek pojazdów osobowych oraz użytkowych, prowadząc działalność w ponad 10 krajach na Bliskim Wschodzie, w Afryce, Europie, Azji, a ostatnio także w Australii. Jameel Motors planuje rozwój ogólnopolskiej sieci dealerskiej, zapewniając dostęp do samochodów GAC oraz kompleksowe wsparcie serwisowe. Dodatkowo, klienci będą mogli skorzystać z atrakcyjnych opcji finansowania oraz kompleksowych rozwiązań flotowych dla firm, obejmujących elastyczne finansowanie, serwis oraz zarządzanie flotą.
Modele z linii Aion opisaliśmy powyżej, natomiast teraz wspomnimy krótko o modelu Hyptec HT. Otóż jest to duży, blisko 5-metrowy SUV (4,93 m) ze skrzydłowymi drzwiami niczym w Tesli Model X. W Chinach Hyptec HT występuje w wersjach 245-konnej i 340-konnej oraz baterie o pojemnościach 70 i 92 kWh. Samochód wyróżnia się smukłą sylwetką z licznymi ostrymi liniami oraz łagodnie opadającą linią dachu w stylu SUV-ów coupe. abina pasażerska utrzymana została w luksusowej aranżacji, z opcjonalnym wykończeniem jasnobeżową skórą nappa, przednimi fotelami z funkcją masażu oraz tylną kanapą z systemem ogrzewania. Kokpit składa się z dużego wyświetlacza, a charakterystycznym elementem jest też duże owalne koło kierownicy.