Volkswagen - historia marki, modele, premiery
Volkswagen. Najbardziej niemiecki producent samochodów "dla ludu". Czy nadal ta filozofia pasuje do producenta?

Volkswageny kojarzą się z niezawodnymi i dobrymi jakościowo samochodami, które są także praktyczne. Nie bez powodu w dosłownym tłumaczeniu marka ta oznacza “samochód dla ludu”. Auta te z założenia mają być dostępne dla “zwykłego Kowalskiego i prezentować wysoką jakość.
Volkswagen - historia
Historia koncernu Volkswagen rozpoczęła się w 1931 roku, kiedy przedsiębiorstwo Zündapp zwróciło się do Ferdinanda Porsche o przygotowanie projektu taniego samochodu. Ukryto go pod nazwą Type 12. W roku 1933 Adolf Hitler zlecił skonstruowanie auta, które ma być dostępne dla szerokiego grona odbiorców. W założeniu miało kosztować nie więcej jak 1000 marek, rozpędzać się do około 100 km/h oraz pomieścić cztery osoby. Zadania tego podjął się Ferdinand Porsche. W 1938 po kilku latach intensywnych prac i rygorystycznych testów ostatecznie zaakceptowano projekt o nazwie Type60. Samochód miał nosić nazwę KdF-wagen (Kraft durch Freude-wagen). Oficjalna produkcja KdF-wagena (późniejszego Volkswagena) w wersji cywilnej („garbusa”) rozpoczęła się 11 lipca 1941 roku i zakończyła 7 sierpnia 1944 roku. Dzięki finansowemu wsparciu Brytyjczyków w 1945 roku wyprodukowano 2.000 egzemplarzy pojazdów. Większość z nich została zmontowana z części, które pozostały w fabryce. Rok później jej moce przerobowe mocno wzrosły i fabryka była zdolna tworzyć 10.000 samochodów rocznie. Do roku 1949 produkcja w fabryce VW nieustannie rosła, a wraz z tym postępem pojawiły się pomysły na stworzenie nowego samochodu. Volkswagen Kafer (znany jako Garbus) zmotoryzował powojenne Niemcy oraz zyskał popularność na świecie. Następnie auto było produkowane w Meksyku i Brazylii, a łącznie powstało ponad 21 mln egzemplarzy. Jego produkcja została zakończona w 2003 roku W 1950 roku pojawił się model Transporter, który po wielu zmianach generacji i faceliftingach jest dostępny aż do dziś.
Kolejnym ważnym momentem jest rok 1973, kiedy to zadebiutował Volkswagen Passat. Volkswagen Passat powstaje do dziś, a w 1974 roku z taśmy zjeżdża pierwszy Golf, który był formalnym następcą Garbusa i został przyjęty przez klientów bardzo przychylnie. W 1976 roku dołączyła do niego odmiana GTI, która do dziś uchodzi za ikonę hot hatcha. Nieco mniejszy od Golfa Polo zadebiutował natomiast w 1975 roku. W dniu 26 listopada 2001 roku wyprodukowano model o numerze 33.333.333. W 1991 roku Volkswagen otworzył oficjalne przedstawicielstwo w Polsce. Powstało przedsiębiorstwo Kulczyk Tradex z siedzibą w Poznaniu – polski importer samochodów Volkswagen i Audi, a od 1996 roku również Porsche. Od 2011 roku Volkswagen wykupił Kulczyk Tradex, w wyniku czego firma zmieniła się na Volkswagen Group Polska. W 1969 roku koncern Volkswagena zakupił Audi, w 1986 roku Seata, w 1991 roku Skodę, zaś w 1998 roku Bentley’a. Obecnie do niemieckiego koncernu należą także Lamborghini, Porsche i Bugatti.
Volkswagen - modele
Obecna gama osobowych modeli Volkswagena obejmuje kilkanaście samochodów. Otwiera ją mały hatchback segmentu A w postaci modelu Up! (od 58 290 zł). Następnie miejskie Polo, kompaktowy Golf (w wersjach hatchback i kombi), Passat (tylko kombi) oraz flagowy VW Arteon, dostępny jako liftback i sportowe kombi shooting brake. Oprócz tego są też minivany Touran i Sharan, a także SUV-y w postaci miejskich Volkswagen T-Crossa i Volkswagen Taigo, subkompaktowego T-Roca, kompaktowego Tiguana, SUV-a klasy średniej Tiguana Allspace oraz dużego SUV-a Touarega (od 323 090 zł za wariant Atmosphere z silnikiem 3.0 TDI o mocy 231 KM).