Toyota Aygo X Hybrid – najmniejsza hybryda Toyoty debiutuje na rynku z najniższym wynikiem emisji CO2
Już jest! Najmniejsza hybrydowa Toyota o terenowym wyglądzie. Poznaj Toyota Aygo X Hybrid.

Toyota Aygo X uzyskała od swoich producentów elektryczny napęd. To pierwsza pełna hybryda w segmencie miejskich samochodów klasy A. Oprócz atrakcyjnej ceny, Toyota może pochwalić się najmniej emisyjnym samochodem hybrydowym bez wtyczki na rynku. Premiera może okazać się kluczowa dla odrodzenia segmentu małych aut miejskich, który w ostatnich latach wyraźnie tracił na znaczeniu w Europie.
Hybrydowy napęd dla miejskiego lidera
Toyota Aygo pojawiła się na rynku europejskim równo 20 lat temu jako najmniejszy model japońskiego producenta. Miejski maluch mierzył wtedy 3,4 m, ale popularność zdobył przede wszystkim dzięki swojej praktyczności i przystępnej cenie.
Japończycy z sukcesem kontynuowali rozwój samochodu z segmentu A, rozpoczynając pod koniec 2021 roku produkcję nowego modelu w czeskiej fabryce Toyoty w Kolinie. W 2022 roku na rynku europejskim zadebiutowała Toyota Aygo X – crossover segmentu A, liczący 3,7 m długości, o atrakcyjnej cenie 66 tys. zł. W ten sposób jeden z najtańszych samochodów na rynku zdobył serca ponad 287 tys. nabywców.
Wprowadzenie rygorystycznych norm emisji spalin w Unii Europejskiej szczególnie dotknęło segment najmniejszych samochodów. Udział aut klasy A spadł na polskim rynku do około 2 proc. Popularność Aygo X skłoniła japońskich producentów do pójścia znaną i lubianą przez Toyotę ścieżką – poprzez wprowadzenie napędu hybrydowego do swojego najmniejszego modelu.
Hybrydowa Toyota Aygo X – dane techniczne
Producenci Toyoty Aygo X zastąpili litrowy silnik o mocy 73 KM nowym układem napędowym, znanym z modeli Yaris i Yaris Cross. Składa się on z silnika benzynowego 1,5 litra o mocy 92 KM oraz silnika elektrycznego o mocy 80 KM. Razem tworzą układ hybrydowy o łącznej mocy 116 KM, co w tak małym samochodzie przełoży się na zdecydowaną, dynamiczną jazdę. Według Toyoty, przyspieszenie od 0 do 100 km/h ma zająć nie więcej niż 10 sekund. Tym samym Toyota Aygo X Hybrid stanie się pierwszą, pełną hybrydą w swoim segmencie.
To, czym jednak japońscy producenci mogą się szczególnie pochwalić to szacowany wynik emisji CO2. Obecna już na rynku Toyota Aygo X generowała emisję na poziomie 111 g/km. Jej hybrydowa siostra według spodziewanych wyników testów WLTP ma zejść do poziomu 86 g/km, co czyni ten miejski samochód najmniej emisyjną hybrydą bez wtyczki na rynku. W ten sposób Toyota Aygo X Hybrid spełnia obecne normy stref niskiej emisji.
Komponenty hybrydowe zostały dopasowane do obecnego rozstawu osi (2430 mm) oraz przy zachowaniu tej samej pojemności bagażnika (231 l). Aby to było możliwe, producenci Toyoty Aygo X przenieśli ogniwa akumulatora trakcyjnego i ułożyli je równolegle wzdłuż tylnej części podłogi. Akumulator pomocniczy trafił pod podłogę bagażnika, dzięki czemu nie uległa zmianie jego pojemność. Aby zmieścić napęd hybrydowy, przedni zwis nadwozia został wydłużony o 76 mm.
Hybrydowa wersja modelu Toyota Aygo X pozostaje wciąż idealnym kompanem w miejskich warunkach. Oferuje promień zawracania na poziomie 4,7 m, co pozwala na łatwe manewrowanie pojazdem nawet w ciasnych, miejskich uliczkach. Nowy model, poza zaawansowanym pakietem systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, oferuje także udoskonalony system wczesnego reagowania na ryzyko zderzenia (PCS), a także zupełnie nowe dla tego auta rozwiązania: układ awaryjnego zatrzymywania pojazdu (EDSS) oraz proaktywnego asystenta jazdy (PDA).
Hybrydowa Toyota Aygo X – wnętrze
Wnętrze pojazdu wyposażono w cyfrowy zestaw wskaźników z 7-calowym ekranem oraz dwa porty USB-C. Ponadto, polski importer zagwarantuje również bezprzewodową ładowarkę i cyfrowy kluczyk, a także składane elektrycznie lusterka i 18-calowe felgi, co jest imponującym wynikiem dla małego, miejskiego samochodu z segmentu A. Model został również wyposażony w większą ilość materiałów wygłuszających, oferując tym samym cichą i komfortową jazdę.
Na ten moment producent zadeklarował 4 wersje kolorystyczne dla hybrydowego modelu Aygo X – Cinnamon, Jasmine, Tarragon i Lavandula. Każdy z kolorów będzie posiadać kontrastujący, czarny dach i progi.
Wersja GR Sport dla fanów rajdów samochodowych
Do najnowszego modelu Toyoty trafi linia wyposażenia GR Sport – po raz pierwszy w historii Aygo X. Samochód będzie posiadać dedykowany, musztardowy lakier, uzupełniony czarnym dachem i maską. Miłośnicy rajdów samochodowych z pewnością docenią sportowe akcenty wewnątrz auta, takie jak elementy z logo GR, specjalnie zaprojektowane felgi oraz zmienioną atrapę chłodnicy. Wprowadzono również zmiany w podwoziu – zastosowano nowe sprężyny i amortyzatory, a układ kierowniczy został wyostrzony dla lepszej reakcji.
Hybrydowa Toyota Aygo X – cena
Według producenta, sprzedaż hybrydowego modelu Toyota Aygo X rozpocznie się na wybranych rynkach europejskich pod koniec 2025 roku. Na ten moment nie jest również znana cena pojazdu. Ze względu na wprowadzone zmiany w hybrydowej wersji samochodu, biorąc również pod uwagę cenę modelu Yaris (ok. 87 900 zł) oraz Aygo X (ok. 66 tys. zł), możemy spodziewać się, że nowy wariant uplasuje się pośrodku tego przedziału. Oficjalną cenę poznamy jednak przy rozpoczęciu sprzedaży.
Dla fanów silnika spalinowego Toyoty Aygo X, producent przychodzi z dobrymi wieściami – model ten będzie równolegle sprzedawany z jego hybrydową siostrą.