Skoda Kushaq 2025 od 55000 zł. Poznaj szczegóły modelu "India 2.0"
Skoda Kushaq to ciekawy, kompaktowy SUV produkowany przez markę na rynek indyjski. Poznaj szczegóły modelu.
Skoda Kushaq – nowoczesny SUV dopasowany do rynku indyjskiego
Skoda Kushaq to kompaktowy SUV, który zadebiutował w 2021 roku, szybko zwrócił on uwagę kierowców poszukujących praktycznego, a zarazem nowoczesnego auta za rozsądną cenę, stając się ważnym elementem strategii koncernu Volkswagen „INDIA 2.0”. Nazwa „Kushaq” pochodzi od sanskryckiego słowa oznaczającego „króla” lub „władcę” i idealnie oddaje ambicje marki Škoda w segmencie sportowo-użytkowych SUV-ów w Indiach. Model ten łączy europejską jakość wykonania z lokalnie dopasowanymi rozwiązaniami technicznymi, dzięki czemu skutecznie odpowiada na potrzeby kierowców w wymagających warunkach indyjskich dróg.
Według zapowiedzi producenta, w 2025 roku Skoda Kushaq przejdzie pierwszy od 2021 roku, choć kosmetyczny facelifting, który pozwoli na dopasowanie stylistyki modelu do nowego trendu Skody. Według niektórych zapowiedzi, nowa wersja Kushaqa będzie oferowała nowy system kamer 360.
Platforma MQB-A0 IN – fundament Skody Kushaq
Jedną z kluczowych cech odróżniających Skodę Kushaq od innych kompaktowych SUV-ów jest platforma MQB-A0 IN. Jest to specjalnie zmodyfikowana wersja znanej w Grupie Volkswagen platformy MQB-A0, zaadaptowana do lokalnych warunków panujących w Indiach. Dzięki temu samochód ma wyższy prześwit oraz wzmocnione zawieszenie, co ułatwia jazdę po drogach o gorszej jakości nawierzchni. Konstrukcja została przystosowana do wysokich temperatur i zwiększonej wilgotności, co przekłada się na większą wytrzymałość elementów podwozia. Inżynierowie zadbali także o zachowanie przestronnego wnętrza, co jest jedną z najważniejszych cech platformy MQB, a równocześnie zredukowano koszty poprzez maksymalne wykorzystanie lokalnego łańcucha dostawców - większy udział lokalnych dostawców pozwala na utrzymanie konkurencyjnej ceny, bez rezygnacji z jakości.
Skoda kushaq - wymiary
Skoda Kushaq mierzy 4,22 m długości, 1,76 m szerokości i 1,61 m wysokości. Rozstaw osi wynosi 2,65 m, a prześwit to 18 mm. Dzięki zastosowanej platformie model doskonale radzi sobie na indyjskich drogach i bezdrożach. To model rodzinny, więc na brak miejsca wewnątrz kabiny nie możemy narzekać.
Design i funkcjonalność – nowoczesne spojrzenie na SUV-a
Skoda Kushaq wyróżnia się dynamiczną sylwetką i wyrazistymi liniami nadwozia, co nadaje jej nowoczesny charakter. Masywny przedni grill oraz charakterystyczne przetłoczenia boczne podkreślają sportowy wygląd. Wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o komforcie i ergonomii.
Przestronne wnętrze z przemyślanym układem elementów sterujących.
Nowoczesny system multimedialny z dużym ekranem dotykowym i łącznością ze smartfonem (Android Auto, Apple CarPlay).
„Simply Clever” rozwiązania: praktyczne uchwyty, pojemne schowki, parasol w drzwiach czy haczyki w bagażniku.
Skoda Kushaq - wersje wyposażenia
W Indiach Škoda Kushaq oferowana jest w kilku wersjach wyposażenia, które różnią się między innymi poziomem zaawansowania multimediów, ilością dostępnych systemów bezpieczeństwa czy rodzajem wykończenia wnętrza.
Model dostępny jest w szczęściu wersjach wyposażenia: Classic, Onyx, Signature, Sportline, Monte Carlo i Prestige.
-
Skoda Kushaq Classic - wyposażenie
- Reflektory LED Škoda Crystalline
- LED-owe światła do jazdy dziennej
- Tylne lampy LED Škoda Crystalline
- Standardowo 6 poduszek powietrznych (przednie / boczne / kurtynowe)
- Ponad 25 funkcji związanych z bezpieczeństwem
- ABS / EBD / ESC / TCS
- Funkcja oczyszczania tarcz hamulcowych (Brake Disc Wiping)
- Czujnik parkowania z tyłu
- Stalowe koła R16 z pełnym kołpakiem
- Klimatyzacja manualna
- Ręczna regulacja wysokości fotela kierowcy
- Regulowane zagłówki na wszystkich siedzeniach
- Relingi dachowe
- Podłokietniki w drzwiach przednich i tylnych z miękkim obiciem
- Lampka do czytania LED
- Elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne
- Regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach (pochylenie i wysunięcie)
- Gniazdo 12V z przodu
- Przygotowanie do montażu radia
Skoda Kushaq Signature - wyposażenie dodatkowe, poza wyposażeniem wersji Classic
- Tempomat
- System monitorowania ciśnienia w oponach
- Srebrne, 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich
- 17,7 cm dotykowy system multimedialny Škoda
- Przewodowa obsługa Android Auto i Apple CarPlay przez USB
- 2x gniazdo USB-C z tyłu
- Przednie i tylne głośniki (4 szt.)
- Przedni podłokietnik z pojemnikiem na drobiazgi i funkcją przesuwania
- Chłodzony schowek pasażera (glove box)
- Tylna półka bagażnika
- Ogrzewanie tylnej szyby
- Metaliczne elementy wykończeniowe
- Wewnętrzna klamka drzwiowa w chromie
- Regulowane tylne nawiewy klimatyzacji
- Schowek na tylne półki bagażnika
- Kieszeń na smartfon
Skoda Kushaq Signature+ (dodatkowe wyposażenie poza wersją Signature)
- 25,6 cm dotykowy system multimedialny Škoda z własnym sklepem aplikacji (Škoda Play App Store)
- 20,32 cm wirtualny kokpit Škody (Škoda Virtual Cockpit)
- Bezprzewodowa obsługa Android Auto i Apple CarPlay
- Wbudowana łączność (Inbuilt Connectivity)
- Klimatyzacja automatyczna Climatronic (Auto AC)
- 2 gniazda USB-C z przodu
- Kamera cofania z liniami pomocniczymi
- Automatyczne reflektory (Automatic Headlamps)
- Funkcja wspomagania ruszania pod górę (Hill Hold Control)
- Skórzana kierownica
- Dostęp bezkluczykowy (Keyless Entry)
- Uruchamianie silnika przyciskiem Start/Stop
- Automatycznie składane lusterka zewnętrzne przy zamykaniu auta
- Panel deski rozdzielczej z domieszką włókien bambusowych
- Antena w kształcie płetwy rekina (Shark Fin Antenna)
- Chromowana wstawka na kierownicy
- Klamki drzwi w kolorze nadwozia z chromowaną listwą
Skoda Kushaq Prestige (dodatkowe wyposażenie poza wersją Signature+)
- Elektrycznie regulowane w 6 zakresach i wentylowane fotele dla kierowcy i pasażera
- Elektryczny szyberdach (Electric Sunroof) z funkcją zapobiegania przytrzaśnięciu (anti-pinch)
- 17-calowe, dwukolorowe obręcze kół ze stopów lekkich
- Projektorowe reflektory LED Škoda Crystalline
- Przednie reflektory przeciwmgielne LED ze statyczną funkcją doświetlania zakrętów
- Łopatki do zmiany biegów przy kierownicy (Paddle Shifter, tylko w wersji AT)
- Tapicerka ze skóry ekologicznej (Leatherette)
- Alarm przeciwwłamaniowy (Anti-theft Alarm)
- Automatyczne ściemnianie wewnętrznego lusterka wstecznego
- Automatyczny wycieraczek przedniej szyby z czujnikiem deszczu
- Nastrojowe oświetlenie wnętrza (Ambient interior light)
- Bezprzewodowa ładowarka do telefonu (Wireless Phone Charger)
- Przedni i tylny podłokietnik w drzwiach z miękkim, skóropodobnym wykończeniem
Skoda Kushaq - cena
W zależności od wersji wyposażenia oraz jednostki napędowej, ceny Škody Kushaq w Indiach zaczynają się od około 10,5 lakh INR (co stanowi równowartość mniej więcej 50–55 tysięcy złotych w zależności od kursu) i mogą sięgać nawet ponad 18 lakh INR (około 85–90 tysięcy złotych). Dla klientów liczących na dodatkowe akcenty stylistyczne czy bardziej ekskluzywne detale we wnętrzu dostępne są również limitowane edycje specjalne, które z czasem mogą pojawiać się w ofercie producenta.
Skoda Kushaq - silnik
Pod maską Kushaqa pracują turbodoładowane jednostki benzynowe TSI o pojemnościach 1.0 litra i 1.5 litra. Mniejszy silnik generuje wystarczającą moc do jazdy miejskiej i w trasie, jednocześnie oferując niskie spalanie. Większa jednostka jest przeznaczona dla osób poszukujących lepszych osiągów i płynniejszej dynamiki. W obu wypadkach można wybrać między manualną przekładnią a automatyczną skrzynią biegów (w tym zaawansowaną przekładnią DSG w przypadku 1.5 TSI).
Systemy bezpieczeństwa - Skoda Kushaq
Całość dopełnia gama systemów bezpieczeństwa, typowych dla marki Škoda. Oprócz wspomnianych już ABS czy ESC, samochód może zostać wyposażony w system monitorowania ciśnienia w oponach, czujniki cofania z kamerą, a także szereg udogodnień, takich jak tempomat czy system wspomagający ruszanie pod górę. Wszystko to sprawia, że Kushaq jest atrakcyjną propozycją w segmencie kompaktowych SUV-ów w Indiach, oferując wygodę, funkcjonalność oraz solidność typową dla Grupy Volkswagen, a zarazem uwzględniając lokalne potrzeby i realia drogowe.
Skoda Kushaq import
Atrakcyjna cena modelu może spowodować chęć sprowadzenia nowego samochodu do Polski. Niemniej, warto pamiętać, że import auta spoza listy państw członkowskich UE obarczony jest opłatami celnymi, opłaceniem podatku, a także akcyzy.
Sama cena transportu samochodu może okazać się wysoka, a warto pamiętać również o tym, że koszt transportu wliczony jest do opłaty celnej.
Cło i VAT
Cło na samochody osobowe sprowadzane z państw spoza UE często wynosi 10%.
Podatek VAT na imporcie samochodu to 23%.
Wysokość cła i VAT wylicza się od wartości pojazdu powiększonej o koszty transportu i ubezpieczenia (tzw. wartość celna).
Akcyza
W Polsce obowiązuje również akcyza na samochody. Stawka zależy głównie od pojemności silnika pojazdu (18,6% – dla silników powyżej 2000 cm³ lub 3,1% – dla silników do 2000 cm³).
Nie bez znaczenia będzie również kwestia homologacji pojazdu. Europa to jeden z najbardziej rygorystycznych rynków jeśli chodzi o homologacje pojazdów. Auta sprowadzone spoza UE musza przejść szczegółową kontrole i aby mogły zostać zarejestrowane na terenie państwa członkowskiego muszą zostać dopasowane do lokalnych wymogów rynku.
Czy opłaca się sprowadzić samochód Skoda Kushaq do Polski?
Odpowiedź zależy od wielu czynników, w tym od konkretnego modelu pojazdu, jego ceny w Indiach, kosztów transportu oraz późniejszych opłat i dostosowania do europejskich wymogów. W praktyce, sprowadzenie samochodu z Indii rzadko bywa naprawdę opłacalne – zwłaszcza dla aut popularnych na rynku europejskim.
Poniżej kilka najważniejszych powodów, dla których import samochodu z Indii może nie być zbyt korzystny:
-
Cło, VAT i akcyza
- Cło wynosi najczęściej 10%.
- VAT w Polsce to 23%.
- Do tego dochodzi akcyza w wysokości 3,1% (dla silników do 2000 cm³) lub 18,6% (dla silników powyżej 2000 cm³).
- Wszystkie te stawki obliczane są od wartości samochodu powiększonej o koszty transportu i ubezpieczenia (tzw. wartość celna).
-
Koszty transportu i logistyki
- Transport morski z Indii do Europy (zwłaszcza w kontenerze) może być drogi, a czas dostawy długi (zwykle od kilku do kilkunastu tygodni).
- Trzeba też uwzględnić formalności celne, ewentualny wynajem magazynu czy dodatkowe opłaty manipulacyjne.
-
Homologacja i dostosowanie do norm europejskich
- Samochody indyjskie mogą różnić się od europejskich wymogów w zakresie emisji spalin, oświetlenia czy wyposażenia bezpieczeństwa.
- Konieczne może być dokonanie zmian lub przeprowadzenie kosztownych badań homologacyjnych.
-
Dostępność części i serwis
- Modele z Indii często nie są oficjalnie sprzedawane w Europie, co utrudnia dostęp do części zamiennych i serwisu.
- Serwisowanie może wiązać się z dłuższym czasem oczekiwania na sprowadzane z zagranicy podzespoły.
-
Rynek wtórny
- Sprzedaż nietypowego modelu sprowadzonego z Indii może być później problematyczna; rynek wtórny będzie zawężony.
- Kupujący mogą obawiać się trudniejszej dostępności części i ograniczeń serwisowych, co obniża wartość odsprzedaży.