[PREMIERA]Toyota zaprezentowała nowe GR GT i GR GT3 z potężnym V8 biturbo, Lexus wskrzesza ducha LFA
TOYOTA GAZOO Racing (TGR) ogłosiła globalną premierę prototypów dwóch flagowych modeli, które mają na nowo zdefiniować pojęcie japońskiego supersamochodu - GR GT, GR GT3 i Lexus LFA jako elektryczna wersja sportowego samochodu.
Powrót do korzeni- GR GT i GR GT3 jako spadkobiercy legend
TOYOTA GAZOO Racing (TGR) ogłosiła globalną premierę prototypów dwóch flagowych modeli, które mają na nowo zdefiniować pojęcie japońskiego supersamochodu. Drogowy hipersamochód GR GT i wyścigowa maszyna GR GT3 są symbolami zaangażowania marki w najwyższy poziom sportów motorowych. Oba pojazdy, których debiut rynkowy planowany jest na około 2027 rok, stanowią duchowych spadkobierców kultowego Lexusa LFA i historycznej Toyoty 2000GT. Projekty są rozwijane pod osobistym nadzorem Akio Toyody, znanego jako Master Driver Morizo, co gwarantuje ich bezkompromisowy, kierowcowski charakter.
Kluczem do rozwoju flagowców TGR jest unikatowa filozofia „Shikinen Sengu” - symboliczny akt przekazywania wiedzy, gdzie najbardziej doświadczeni inżynierowie, w tym twórcy Lexusa LFA, dzielą się unikatowymi umiejętnościami z młodszym pokoleniem. To łączenie dziedzictwa z najbardziej innowacyjnymi technologiami zaowocowało podejściem „Driver-First”, w którym to samochód budowany jest wokół kierowcy, a do procesu kalibracji zaangażowano profesjonalnych zawodników, takich jak Tatsuya Kataoka, Hiroaki Ishiura i Naoya Gamou.
GR GT, drogowy bolid z aluminiowym sercem i hybrydowym V8
GR GT to pojazd skonceptualizowany jako wyścigowy samochód z homologacją drogową. Jego dynamiczne właściwości opierają się na trzech bezkompromisowych założeniach, mających na celu maksymalizację osiągów:
- Ekstremalnie niski środek ciężkości - uzyskany przez obniżenie całkowitej wysokości, pozycji kierowcy oraz optymalne umiejscowienie ciężkich podzespołów, w tym silnika V8 z suchą miską olejową.
- Niska masa i wysoka sztywność - osiągnięta dzięki zastosowaniu całkowicie aluminiowej ramy nadwozia (space frame), po raz pierwszy w historii Toyoty, połączonej z panelami z włókna węglowego (CFRP) i innych lekkich materiałów. Masa własna prototypu nie przekracza 1750 kg.
- Aerodynamika definiująca design - inżynierowie jako pierwsi określili idealny kształt zapewniający wydajność aerodynamiczną (kluczową przy prędkościach powyżej 320 km/h), a dopiero na tej podstawie powstała ostateczna stylistyka nadwozia.
Sercem flagowca jest nowo opracowany 4-litrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem, który w wersji drogowej współpracuje z pojedynczym silnikiem elektrycznym. Ten hybrydowy układ ma generować systemową moc maksymalną 650 KM lub więcej oraz moment obrotowy wynoszący 850 Nm lub więcej. Napęd na tylne koła jest przenoszony przez nową, 8-stopniową automatyczną skrzynię biegów w układzie transaxle, co pozwoliło uzyskać bliski ideałowi rozkład masy 45-55 (przód-tył).
Wnętrze GR GT, projektowane z myślą o ergonomii, koncentruje się na intuicyjnej obsłudze – przełączniki związane z prowadzeniem umieszczono strategicznie w pobliżu kierownicy, a wyświetlacze dostosowano do szybkiej identyfikacji wizualnej podczas ekstremalnej jazdy.
GR GT3- bezkompromisowy cel, zwycięstwo na torze
Wyścigowa wersja, GR GT3, dzieli fundamentalną konstrukcję z modelem drogowym, spełniając rygorystyczne przepisy FIA GT3. Model ten jest niższy i szerszy niż GR GT, co maksymalizuje stabilność i aerodynamikę na torze, a jego struktury ramy i układy zawieszenia na podwójnych wahaczach są współdzielone z wersją drogową. TGR podkreśla, że auto jest projektowane tak, aby było konkurencyjne w rękach profesjonalnych kierowców, a jednocześnie wyrozumiałe dla amatorów (Gentleman Drivers). Japoński producent planuje również stworzenie kompleksowego programu wsparcia technicznego dla zespołów klientów.
Specyfikacja prototypów- detale techniczne (cele rozwojowe)
Podstawą dla obu modeli jest nowatorski układ napędowy. Silnik 4.0 V8 twin-turbo, pierwszy taki w pojeździe produkcyjnym TMC, cechuje się kompaktową i lekką konstrukcją. Zastosowano w nim m.in. suchą miskę olejową i układ gorącego cylindra widlastego. Moc jest transmitowana przez rurę reakcyjną z kompozytu CFRP do tylnej skrzyni biegów (transaxle), zawierającej nowo zaprojektowaną 8-biegową automatyczną przekładnię z mokrym sprzęgłem.
| Kategoria | Element | GR GT (drogowy) | GR GT3 (wyścigowy) |
|---|---|---|---|
| Wymiary | Długość | 4820 mm | 4785 mm |
| Szerokość | 2000 mm | 2050 mm | |
| Wysokość | 1195 mm | 1090 mm | |
| Napęd | Typ silnika | V8 Podwójna turbosprężarka, Hybrydowy | V8 Podwójna turbosprężarka |
| Moc systemowa (cel) | 650 KM lub więcej | - | |
| Moment obrotowy (cel) | 850 Nm lub więcej | - | |
| Konstrukcja | Rama nadwozia | W całości z aluminium (space frame) | Współdzielona struktura aluminiowa |
| Osiągi (GR GT) | Maksymalna prędkość (cel) | 320 km/h lub więcej | - |
Lexus LFA Concept BEV- elektryfikacja ducha sportu
Równolegle do projektów TGR, Lexus zaprezentował wizjonerski LFA Concept BEV. Jego celem jest zdefiniowanie i realizacja idei prawdziwego samochodu sportowego zasilanego akumulatorowo, który ma przewyższyć oczekiwania wobec tego segmentu. Elektryczny supersamochód Lexusa, podobnie jak modele GR, jest rozwijany przez zintegrowany zespół z aktywnym udziałem Master Drivera Morizo, co ma zagwarantować autentyczne wrażenia z jazdy. Lexus wykorzystuje zaawansowane umiejętności konstruktorskie, aby przełamać dotychczasowe ograniczenia samochodów sportowych na prąd, udowadniając, że pojazd elektryczny może być synonimem pasji i precyzji, godnym spalinowych poprzedników.
Akustyka i kontrola- klucz do interakcji
W GR GT dopracowano nie tylko osiągi, ale i charakterystyczną ścieżkę dźwiękową V8 twin-turbo. Konstrukcja rury wydechowej synchronizuje się ze stanem pojazdu, dostarczając kierowcy satysfakcjonujące i informacyjne wrażenia akustyczne. Bezpieczeństwo i kontrola na granicy osiągów zostały wzmocnione dzięki karbonowym tarczom hamulcowym Brembo oraz systemowi VSC z wielostopniową regulacją, dopracowanemu podczas 24-godzinnego wyścigu na Nürburgringu.
Premiera rynkowa flagowych modeli GR GT i GR GT3, planowana na około 2027 rok, jest mocnym sygnałem, że dziedzictwo motoryzacji spalinowej, wspartej najnowszą technologią hybrydową, ma się w Toyocie doskonale, a duch legendarnego LFA zyskuje nowe, potężne oblicze.