Cupra Terramar już jest. Największy SUV Cupry z nowoczesną hybrydą
Cupra Terramar zadebiutuje dopiero w ostatnim kwartale 2024 roku, jednak już teraz hiszpański producent uchylił rąbka tajemnicy i pokazał samochód. Co wiadomo o nowej Cuprze?
Z artykułu dowiesz się o:
O Cuprze Terramar było już wiadomo od 2022 roku, kiedy to hiszpański producent zdradził swoje plany na przyszłość. Samochód oferowany będzie w wersji mild-hybrid i plug-in. Swoją nazwę Terramar zawdzięcza torowi Autódromo de Sitges-Terramar, gdzie zainaugurowano powstanie marki w 2018 roku. Samochód będzie największym modelem w gamie hiszpańskiej marki i mierzyć ma 4,5 m długości. Auto zadebiutuje w IV kwartale 2024 roku i jeszcze pod koniec bieżącego roku powinno trafić na rynek.
Cupra Terramar 2024 - stylistyka
Cupra Terramar będzie produkowana na Węgrzech, zaś za projekt samochodu odpowiadają inżynierowie z Wolfsburga. Terramar został określony przez Wayne’a Griffithsa, dyrektora generalnego marek SEAT i CUPRA, jako połączenie "emocji i sportowego charakteru z elektryfikacją", skierowane do szybko rozwijającego się rynku SUV-ów w Europie. Auto otrzyma drapieżny design z charakterystycznym dla Cupry przodem będącym rozwinięciem słynnych trójkątnych reflektorów nawiązujących do logo Cupry oraz geometryczną maską. Dodatkowo sportowy styl samochodu podkreślą liczne przetłoczenia i duże wloty powietrza oraz wcięcia w zderzaku.

Cupra Terramar 2024 - silniki
Cupra Terramar skorzysta z 1.5-litrowej turbodoładowanej jednostki 1.5 eTSI z układem mild hybrid o mocy 150 KM. Możemy też liczyć na 2-litrową jednostkę benzynową o mocy ponad 200 KM (w topowej odmianie ponad 300 KM), a także na układ hybrydowy plug-in oparty na jednostce 1.5 TSI i akumulatorach o pojemności 19,7 kWh. W nowym Volkswagenie Golfie układ ten rozwija 204 lub 272 KM, a zasięg na prądzie wynosi około 100 km. W zależności od wersji silnikowej w opcji znajdziemy napęd na obie osie 4Drive, zaś w standardziej otrzymamy 7-stopniową dwusprzęgłową przekładnię DSG.
Choć producent o tym oficjalnie nie wspomina, przypuszczamy, że Cupra Terramar może docelowo zastąpić wiekową już Cuprę Atekę. Jednocześnie będzie bardziej praktyczną alternatywą dla Formentora. Terramar jest kolejnym krokiem do spełnienia obietnicy o zelektryfikowanym portfolio Cupry do 2030 roku.
Aktualizacja z dnia 3 września 2024 - Cupra Terramar oficjalnie zaprezentowana
Zgodnie z zapowiedziami podczas Pucharu Ameryki, jednego z najbardziej prestiżowych wydarzeń sportowych na świecie, doczekaliśmy się zupełnie nowej Cupry Terramar. Zgodnie z przypuszczeniami samochód zastąpi w gamie Cupry Atekę, jednak w przeciwieństwie do poprzednika jest samodzielną konstrukcją hiszpańskiej marki. Samochód wizualnie nawiązuje do pozostałych modeli marki, w tym do Leona po liftingu, z którego zapożyczono reflektory Matrix LED Ultra z charakterystycznym dla marki motywem trzech trójkątów. Z kolei logo CUPRA otoczone dynamicznymi liniami, dodaje głębi, podkreślając proporcje pojazdu. Zamiast grilla znajdziemy duży wlot powietrza w zderzaku. Z tyłu znajdziemy typową dla najnowszych modeli Cupry blendę z podświetlanym logo i smukłymi lampami. W oczy rzuca się też spory, kontrastujący dyfuzor. Cupra oferuje Terramara w dziewięciu kolorach nadwozia, w tym dwóch matowych - Century Bronze Matt* i Enceladus Grey Matt. Paleta obejmuje także unikatowy Dark Void kojarzony z koncepcyjnym modelem DarkLebel.
b
Cupra Terramar 2025 - dane techniczne
Cupra Terramar bazuje na platformie MQB evo, a zatem jest spokrewniona z najnowszym Volkswagenem Tiguanem. Nic zatem dziwnego, że względem poprzednika, czyli Ateki, auto znacząco urosło i mierzy obecnie 4519 mm długości, 1863 mm szerokości oraz 1584 mm wysokości, a rozstaw osi liczy 2681 mm. Jest zatem o ponad 15 cm dłuższa od Ateki i o 6 cm większa od Formentora, jednak ma bardziej pudełkowate nadwozie względem Formentora. Również rozstaw osi wzrósł o 4 cm względem modelu, który zastępuje. Imponuje też pojemność bagażnika licząca aż 602 litry, czyli aż o 117 l więcej niż w Atece.
Cupra Terramar 2025 - wnętrze
Również projekt kabiny podporządkowano kierowcy i utrzymano w sportowym stylu. Wita nas sportowa kierownica z manetkami i okrągłymi przyciskami do odpalania pojazdu oraz wyboru trybu jazdy. Kokpit przyjemnie otula podróżujących i zwrócono go lekko w stronę kierowcy. Wnętrze Terramara z jednej strony przypomina Formentora, z drugiej zaś różni się od niego. Mamy bowiem ten sam wolnostojący wyświetlacz systemu infotainment o przekątnej 12,9 cala i podświetlane dotykowe suwaki do regulacji głośności i temperatury, lecz inne kratki nawiewów oraz tunel środkowy z ciekawym przetłoczeniem, co tworzy coś na kształt "kręgosłupa" 3D niczym w modelu Tavascan. Przed kierowcą znajdzie się też wyświetlacz head-up. Co ciekawe, oprócz tworzyw i tapicerek z recyklingu producent zaoferuje też (oczywiściej jako opcję) naturalną skórę. Wnętrze oferuje trzy warianty wykończenia: Deep Ocean, Moon Light i High Canyon. Każdy z nich wykorzystuje innowacyjne, zrównoważone materiały:
- Deep Ocean (ciemnoniebieski): kubełkowe fotele wykonane ze skóry ekologicznej w połączeniu z z tkaniną pochodzącą w 100% z upcyklingu SEAQUAL YARN. Została ona wykonana z tworzyw sztucznych odzyskanych z plaż, oceanów, ujść rzek i mórz.
- Moon Light (ciemnoszary): tapicerka Dinamica pochodząca min. w 73% z materiałów pochodzących z recyklingu tworzyw sztucznych PET i odzieży.
- High Canyon (ciemnobordowy): fotele pokryte skórą garbowaną przy użyciu substancji roślinnych.
Oczywiście nie może zabraknąć charakterystycznych dla Cupry detali jak przeszycia i wybrane elementy (np. wstawki na kratkach nawiewów, listwy na drzwiach, itd.) w kolorze miedzi czy fotele ze zintegrowanymi zagłówkami z logo Cupry. Na liście opcji znajdziemy nowy 12-głośnikowy zestaw audio Sennheiser Mobility o mocy 390 W. Na wyposażeniu pojazdu znajdziemy też ładowarkę indukcyjną o mocy 15 W z funkcją chłodzenia.
Cupra Terramar stawia na hybrydy
Pod maską Terramara znajdziemy silniki benzynowe z układem mild hybrid oraz napędy hybrydowe plug-in. W każdej wersji standardem jest dwusprzęgłowa przekładnia DSG (w odmianach mhev 7-stopniowa, w PHEV 6-stopniowa). Bazę stanowi jednostka benzynowa 1.5 eTSI z układem mild hybrid oferująca 150 KM i 250 Nm. Napęd trafia na przednią oś. Wyposażono ją w instalację 48V. Powyżej znajdziemy jednostkę 2.0 TSI o mocy 204 KM. Otrzyma ona już napęd na obie osie 4Drive. Powyżej znajdziemy odmianę VZ z silnikiem 2.0 TSI o mocy 265 KM i napędem 4Drive.
Oprócz tego możemy liczyć na dwa warianty hybrydowe plug-in oparte na jednostce 1.5 TSI. Słabszy rozwinie 204 KM, zaś mocniejszy aż 272 KM. Oba mają napęd na przód i baterie o pojemności aż 19,7 kWh netto. Można je ładować prądem stałym o mocy do 50 kW lub zmiennym o mocy 11 kW.
Zadbano też o odpowiednie zestrojenie podwozia. Z przodu znajdziemy kolumny MacPhersona, zaś z tyłu układ wielowahaczowy. Zastosowano też sportowe zawieszenie (o 10 mm niższe niż platforma) oraz progresywny układ kierowniczy. Nowa generacja układu Dynamic Chassis Control (DCC) z dwuzaworowymi amortyzatorami znacząco poprawia dynamikę jazdy. W topowych wersjach znajdziemy też opcjonalne wyczynowe hamulce Akebono z sześciotłoczkowymi zaciskami i perforowanymi tarczami o średnicy 375 mm z przodu.
Na początek do sprzedaży trafi limitowana do 1337 egzemplarzy odmiana America's Cup. Otrzyma ona nadwozie w kolorze Enceladus Grey Matt, 20-calowe czarne aluminiowe felgi oraz laserowo wygrawerowane logo America's Cup na słupkach B. Wnętrze samochodu zostanie wykończone skórą w kolorze Moonslate z czarnymi elementami, a także wyposażone w fotele kubełkowe z logotypem America's Cup na etykiecie, co dodatkowo podkreśli ekskluzywność tej limitowanej edycji. Limitowana odmiana dostępna będzie tylko w topowych wariantach VZ o mocy 265 KM i w odmianie VZ PHEV o mocy 272 KM.
Cupra Terramar 2025 - ceny i wyposażenie
Cupra Terramar 1.5 eTSI kosztuje 173 800 zł, w odmianie 2.0 TSI 4Drive o mocy 204 KM 192 400 zł, zaś w wariancie hybrydowym o mocy 204 KM 208 300 zł. Topowe warianty VZ wyceniono odpowiednio na 229 892 zł (2.0 TSI) oraz 240 600 zł (1.5 eHybrid). Wyposażenie standardowe wersji bazowej Terramar obejmuje m.in.:
- tempomat
- asystenta utrzymania pasa ruchu Lane Assist
- Cupra Drive Profile - wybór profilu jazdy
- czujniki parkowania z przodu i z tyłu
- kamerę cofania
- ogranicznik prędkości
- system kontroli odstępu Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania i ochrony pieszych oraz rowerzystów
- system rozpoznawania zmęczenia
- system rozpoznawania znaków drogowych
- system komunikacji między pojazdem a otoczeniem Car2X
- automatyczną jednostrefową klimatyzację
- fotochromatyczne lusterko wsteczne
- manualnie regulowne, podgrzewane i składane lusterka boczne
- elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu
- podgrzewane przednie fotele
- reflektory LED
- system multimedialny Plus z 12,9-calowym wyświetlaczem
- sportowe przednie fotele
- podparcie odcinka lędzwiowego z manualną regulacją
- 18-calowe felgi Atomic
Wyposażenie standardowe odmiany VZ obejmuje m.in.:
- aktywny tempomat
- adaptacyjne zawieszenie DCC
- automatyczną trójstrefową klimatyzację
- elektrycznie i bezdotykowo sterowaną klapę bagażnika
- alarm z funkcją dozoru wnętrza
- elektrycznie regulowane, podgrzewane i składane lusterka z funkcją pamięci
- przednie fotele z elektryczną regulacją podparcia odcinka lędzwiowego
- podgrzewane przednie fotele z elektryczną regulacją i pamięcią ustawień
- ambientowe oświetlenie wnętrza
- 19-calowe felgi Cosmic (1.5 eTSI PHEV)
- 20-calowe felgi Gravity (2.0 TSI)
- pakiet Edge (m.in. bezkluczykowy dostęp KESSY, przyciemniane tylne szyby, podświetlane nakładki na progi w przednich drzwiach, podgrzewana kierownica, składane i dzielone oparcie tylnej kanapy z podłokietnikiem)


