PIERWSZA JAZDA: Citroeny C4 i C4X po liftingu. Jeszcze więcej wygody!
Odświeżone Citroeny C4 i C4 X na rok modelowy 2025 to ewolucja, a nie rewolucja. Design, wnętrze, a także nowa gama silnikowa.

Citroen C4 i C4X, dwa modele, które odważnie łączą cechy hatchbacka, sedana i crossovera, przeszły właśnie kurację odświeżającą. Zmiany objęły zarówno wygląd zewnętrzny, jak i wnętrze, a także gamę silnikową. Najważniejsza zmiana? Jeszcze więcej komfortu!
Zmiany dyskretne, ale dodają C4 i C4 X uroku!
Najbardziej zauważalną zmianą jest nowy przód, który ujednolicono w obu modelach. Zgodnie z nowym językiem stylistycznym Citroena, zrezygnowano z chromowanego grilla z szewronami na rzecz owalnego emblematu z czarnym, błyszczącym wykończeniem. Reflektory zostały przeprojektowane i składają się teraz z trzech (w tym jednego podwójnego) poziomych segmentów LED, nadając autu bardziej nowoczesny i wyrazisty wygląd. Szczególnie ciekawie prezentują się światła do jazdy dziennej, które tworzą charakterystyczny układ przypominający ostrza. Kształt reflektorów został precyzyjnie dopracowany, co widać w smukłych liniach i centralnym elemencie, który nadaje im dynamiczny charakter. Kierunkowskazy w technologii LED są zintegrowane z dolną częścią reflektorów.
Zderzak również został odświeżony, zyskując bardziej dynamiczny kształt z nowoczesnym grillem i dolną atrapą przypominającą osłonę podwozia inspirowaną SUV-ami. W osłonie chłodnicy umieszczono pionowe, kolorowe wstawki (dostępne w kilku kolorach), które dodają autu charakteru. Boczne listwy ochronne również zostały przeprojektowane, aby nadać im bardziej płynny wygląd. Ich opływowy kształt optycznie wydłuża sylwetkę samochodu, nadając mu bardziej dynamiczny wygląd. W tylnej części listew umieszczono poziome, kolorowe wstawki, które harmonizują z grillem i dodają indywidualnego charakteru. Trochę szkoda, że są one tak skromne i raczej nie zmieniają charakteru auta. Trochę niewykorzystany potencjał.

Tył Citroena C4 został znacząco uproszczony i zyskał nowy, bardziej stonowany charakter. Zmieniono tylne lampy, które teraz również składają się z trzech segmentów LED i połączone są czarnym, błyszczącym pasem z napisem "CITROEN", co dodaje estetyki i podkreśla nowoczesną stylistykę. Połączenie dolnej części słupka C z tylnymi światłami zostało wygładzone, co wpływa na poprawę aerodynamiki. W C4 X tył pozostał praktycznie bez zmian, zachowując swój charakterystyczny, opadający kształt, który wpływa na lepszą aerodynamikę, a co za tym idzie – na niższe zużycie paliwa i większy zasięg. Trochę szkoda, że ten model nie doczekał się zmian podobnych do „zwykłej” C4.
W obu modelach pojawiły się nowe, 18-calowe felgi aluminiowe AMBER o aerodynamicznym designie, który przyczynia się do oszczędności paliwa. Paleta kolorów nadwozia została wzbogacona o dwa nowe odcienie: zielony Manhattan Green i niebieski Eclipse Blue. W zasadzie to tyle zmian z zewnątrz, więc pora zajrzeć do środka.
Wnętrze C4 i C4 X zorientowane na komfort

Wnętrze Citroena C4 i C4X pozostało wierne filozofii komfortu, z której słynie marka. Najważniejszą nowością są przeprojektowane fotele Advanced Comfort z nową pianką o grubości 15 mm, zapewniającą jeszcze lepsze podparcie i komfort podróżowania. Fotele te posiadają również regulację wysokości i podparcia lędźwiowego. W topowej wersji Max pojawił się nowy, 7-calowy cyfrowy zestaw wskaźników o wysokiej rozdzielczości z nowoczesnym interfejsem, który uzupełnia 10-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego. System multimedialny również został zaktualizowany i oferuje teraz m.in. asystenta głosowego z funkcją rozpoznawania naturalnej mowy (dzięki integracji z ChatGPT), bezprzewodową łączność Android Auto/Apple CarPlay, a także aktualizacje OTA (over-the-air). Nie miałem okazji tego sprawdzić, ale jeśli komuś zależy na nowoczesnych rozwiązaniach (ale w granicach rozsądku), teraz w Citroenie C4 i C4 X znajdzie coś dla siebie. Ot, taki ukłon w stronę młodszej klienteli.
Pojawiło się również sporo nowości, których nie widać, a odpowiadają za bezpieczeństwo i wsparcie kierowcy. Citroen C4 i C4X (2025) wyposażone są w bogaty pakiet systemów wspomagających, obejmujący m.in.:
- Aktywny hamulec bezpieczeństwa: System ten automatycznie uruchamia hamulce w celu uniknięcia lub złagodzenia kolizji z pieszymi, rowerzystami lub innymi pojazdami.
- System ostrzegania o ryzyku kolizji: Ostrzega kierowcę o potencjalnym ryzyku kolizji z pojazdem poprzedzającym, dając mu czas na reakcję.
- Asystent jazdy po autostradzie: Łączy w sobie adaptacyjny tempomat i system utrzymania pasa ruchu, ułatwiając jazdę na autostradach.
- Adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go: Dostosowuje prędkość do pojazdu poprzedzającego i w razie potrzeby zatrzymuje samochód, a następnie automatycznie rusza za nim.
- System monitorowania martwego pola: Informuje kierowcę o obecności pojazdów w martwym polu, ułatwiając zmianę pasa ruchu.
- Aktywny system monitorowania pasa ruchu: Pomaga utrzymać samochód na pasie ruchu, korygując tor jazdy w razie potrzeby.
- System wykrywania zmęczenia kierowcy: Monitoruje zachowanie kierowcy i ostrzega go, jeśli wykryje oznaki zmęczenia.
- Automatyczne przełączanie świateł drogowych/mijania: Automatycznie przełącza światła drogowe na mijania, gdy wykryje nadjeżdżający pojazd.
- Rozszerzony system rozpoznawania znaków drogowych: Rozpoznaje znaki drogowe, w tym ograniczenia prędkości i wyświetla je na desce rozdzielczej.
Pod maską hybrydyzacja i elektryfikacja

W gamie silnikowej odświeżonych Citroenów C4 i C4X debiutują hybrydowe układy napędowe oparte na 3-cylindrowym silniku benzynowym 1.2. Wersja Hybrid 100 (dostępna tylko w C4) oferuje 100 KM i 205 Nm momentu obrotowego, natomiast Hybrid 136 (dostępna w obu modelach) generuje 136 KM i 230 Nm. Obie wersje korzystają z 6-biegowej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów e-DCS6 i wspomagane są 28-konnym silnikiem elektrycznym. Pozwala on na jazdę w trybie elektrycznym na krótkich dystansach, a także wspomaga silnik spalinowy podczas ruszania i odzyskuje energię podczas hamowania. Ofertę uzupełniają dwa warianty elektryczne: ë-C4 o mocy 136 KM z baterią 50 kWh (zasięg do 360 km) oraz ë-C4X o mocy 156 KM z baterią 54 kWh (zasięg do 420 km).
Odświeżone Citroeny C4 i C4 X, mimo futurystycznego wyglądu, oferują klasyczne i proste wrażenia z jazdy. Jazda jest komfortowa i cicha, szczególnie w wersji elektrycznej, dzięki ulepszonej izolacji akustycznej. Zawieszenie Advanced Comfort z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi doskonale tłumi nierówności, zapewniając płynną jazdę, porównywalną do "latającego dywanu". Układ kierowniczy jest lekki i precyzyjny, a hamulce charakteryzują się dobrym wyczuciem i modulacją. Samochód nie jest nastawiony na sportowe emocje, ale zapewnia płynną i komfortową jazdę, idealną na długie trasy i codzienne dojazdy np. do pracy, na zakupy etc.


Fotele Advanced Comfort zapewniają naprawdę wysoki komfort podróżowania, a ulepszona izolacja akustyczna sprawia, że jazda jest wyjątkowo cicha i relaksująca. Czy sportowa? Nie, w C4 i C4 X nie ma nawet krzty sportu i nawet, gdy przełączymy tryb jazdy na „Sport”, poczujemy się co najwyżej tak, jakbyśmy oglądali relację sportową w telewizji siedząc na wygodnej kanapie. To mniej więcej ten poziom ekscytacji i emocji. Ale czy to źle? Czy ktoś oczekiwał po tych autach sportowych doznań? Raczej nie, ale nie ukrywam, że chętnie zobaczyłbym w ofercie jakieś sportowe wersje tych modeli, bo potencjał wizualny jest dość spory!
Oferta wydaje się dość rozsądna! Ile kosztuje nowe C4?
Ceny nowych Citroenów C4 i C4 X zależą od wersji silnikowej i poziomu wyposażenia. W Polsce ceny wersji mild-hybrid zaczynają się od 103 300 zł za C4 z silnikiem 1.2 Hybrid 100. C4 X jest dostępny wyłącznie z silnikiem 1.2 Hybrid 136, a jego ceny zaczynają się od 110 600 zł. Ceny wersji elektrycznych zaczynają się od 138 900 zł za e-C4 w wersji o mocy 136 KM i wyposażeniem You. Warto zauważyć, że ceny C4 i C4 X są konkurencyjne w porównaniu do rywali, takich jak Ford Puma czy Toyota Yaris Cross, co może wpłynąć na ich popularność na rynku.
Citroen oferuje kilka wersji wyposażenia dla modeli C4 i C4 X. Należą do nich m.in.:
- You: wersja podstawowa, oferująca m.in. klimatyzację manualną, system audio z Bluetooth, elektryczne szyby przednie i tylne, tempomat.
- Plus: wersja rozszerzona, dodająca m.in. klimatyzację automatyczną, czujniki parkowania tylne, kamerę cofania, 10-calowy ekran dotykowy systemu informacyjno-rozrywkowego.
- Max: wersja topowa, oferująca m.in. tapicerkę skórzaną, podgrzewane fotele przednie, system nawigacji satelitarnej, panoramiczny dach, system audio premium.
Podsumowanie, czyli czy warto?
Odświeżone Citroeny C4 i C4 X na rok modelowy 2025 to ewolucja, a nie rewolucja. Zachowując swój unikalny charakter i komfort, zyskały bardziej nowoczesny wygląd, ulepszone wnętrze i nowe technologie, w tym hybrydowe układy napędowe. Dzięki temu modele te stają się jeszcze bardziej atrakcyjną propozycją dla klientów poszukujących samochodu, który łączy w sobie styl, komfort i nowoczesne rozwiązania. Facelifting przyniósł szereg ulepszeń, które podnoszą atrakcyjność modeli C4 i C4 X, czyniąc je jeszcze bardziej konkurencyjnymi w segmencie kompaktowych samochodów. Jeśli komuś nie zależy na gadżetach i najnowocześniejszych elementach wyposażenia, ale priorytetem jest komfort i wygoda, odświeżone kompakty Citroena są dobrą propozycją.