Import samochodów z USA - wszystko co musisz wiedzieć
Od 1 stycznia 2025 urzędy komunikacyjne odmawiają rejestracji sprowadzonych samochodów z USA!

Od 1 stycznia 2025 roku wydziały komunikacyjne wielu miast w Polsce odmawiają rejestracji samochodów iportowanych spoza Uni Europejskiej, w tym również aut sprowadzonych z USA. Powód? Wyrok sądu amdinistracyjnego w związku z głośną sprawą rejestracji ciągników marki belarus, w którego uzasadnieniu rozszerzono procedury o pozostałe pojazdy. Kupiłeś auto z USA? Brak homologacji może stanowić chwilową ptrzeszkodę w jego odroczeniu.
W uzasadnieniu wyroku sądu administracyjnego dotyczącego rejestracji traktorów marki Belarus rozszerzono kwestie homologacji na wszystkie pojazdy. Sąd stwierdził, że każdy pojazd sprowadzony spoza Unii Europejskiej, w tym samochody importowane z USA, musi spełniać wymogi homologacji unijnej (WE) lub przejść homologację jednostkową w Polsce. Decyzja ta miała szerokie konsekwencje, ponieważ amerykański system autohomologacji (self-certification), na którym opiera się wiele pojazdów z USA, nie jest uznawany w Unii Europejskiej.
Orzeczenie sądu i wpływ na rejestrację samochodów importowanych z USA
Brak uznania amerykańskiej homologacji
Pojazdy z USA często różnią się technicznie od europejskich standardów, np. w kwestii oświetlenia, norm emisji spalin (brak zgodności z Euro 6/7), czy systemów bezpieczeństwa. Bez homologacji WE samochody te nie mogą być bezpośrednio rejestrowane w Polsce.
Wymóg homologacji jednostkowej
Każdy samochód sprowadzony z USA musi przejść homologację jednostkową w Polsce. Obejmuje to:
- Badania techniczne w stacji diagnostycznej,
- Potwierdzenie zgodności z przepisami UE,
- Wydanie odpowiedniego świadectwa homologacji.
Modyfikacje techniczne
W wielu przypadkach pojazdy z USA wymagają przeróbek, np. dostosowania reflektorów, kierunkowskazów czy układu wydechowego, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Formalności celne i rejestracyjne
Oprócz homologacji pojazd musi przejść procedury celne (odprawa celna, opłaty akcyzowe) i uzyskać odpowiednie adnotacje w dokumentach rejestracyjnych, co dodatkowo wydłuża proces.
Homologacja samochodów z USA i pojęcie autohomologacji
Dla pojazdów sprowadzanych z USA homologacja jest często wyzwaniem, ponieważ amerykańskie normy różnią się od europejskich.
Czym jest autohomologacja (autocertyfikacja)?
Autohomologacja (ang. self-certification) to proces, w którym producent pojazdu samodzielnie deklaruje zgodność pojazdu z obowiązującymi normami i przepisami. W Stanach Zjednoczonych system homologacji opiera się na autohomologacji. Oznacza to, że producenci samochodów (np. Ford, Tesla, GM) samodzielnie certyfikują, że ich pojazdy spełniają amerykańskie standardy (np. regulacje NHTSA). Nie jest wymagany zewnętrzny urząd czy instytucja homologacyjna, jak w UE. W Unii Europejskiej homologacja wymaga oceny przez niezależną jednostkę certyfikującą, która wydaje świadectwo homologacji typu WE lub jednostkowej homologacji pojazdu.
Dlaczego autohomologacja jest ważna w kontekście zmian w rozporządzeniu?
Brak automatycznego uznawania autohomologacji z USA
Samochody z USA są często produkowane zgodnie z tamtejszymi standardami, które nie są w pełni zgodne z normami UE. Gdzie występują największe różnice?
Zmiany w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury podkreślają wymóg weryfikacji i potwierdzenia zgodności pojazdów importowanych z USA z polskimi standardami technicznymi.
Konieczność homologacji jednostkowej
Pojazdy sprowadzane z USA, które nie mają świadectwa homologacji UE, będą musiały przejść homologację jednostkową w Polsce. Proces ten obejmuje badania techniczne pojazdu w uprawnionej stacji diagnostycznej, potwierdzenie zgodności z przepisami technicznymi obowiązującymi w Polsce, wydanie dokumentu potwierdzającego homologację jednostkową.
To oznacza, że deklaracja producenta z USA (autohomologacja) nie wystarczy, aby pojazd został zarejestrowany w Polsce.
Dostosowanie pojazdów do norm UE
W wielu przypadkach pojazdy z USA wymagają modyfikacji, aby uzyskać homologację jednostkową w Polsce takich, jak zmiana reflektorów na dostosowane do ruchu w UE, dostosowanie układu wydechowego do norm emisji spalin, instalacja odpowiednich świateł przeciwmgłowych i kierunkowskazów.
Zmiany w rozporządzeniu jasno określają, że takie modyfikacje i dostosowanie pojazdu są konieczne przed uzyskaniem czasowej lub pełnej rejestracji.
Formalności celne i rejestracyjne
Nowe przepisy wymagają weryfikacji, czy pojazd sprowadzony z USA spełnia formalności celne (np. odprawa celna przywozowa) czy dodania odpowiednich adnotacji w dokumentach rejestracyjnych, szczególnie w przypadku pojazdów sprowadzanych z państw poza UE.
Zmiany w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury kładą większy nacisk na weryfikację zgodności technicznej pojazdów z USA z normami UE, ponieważ system autohomologacji w USA nie jest uznawany w Polsce. Konieczność przeprowadzania homologacji jednostkowej w Polsce dla samochodów importowanych z USA oraz dostosowanie pojazdów do polskich przepisów technicznych i norm bezpieczeństwa. Dla importerów oznacza to więcej formalności i ewentualnych kosztów związanych z modyfikacją pojazdów, ale zmiany te mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz spójności z europejskimi standardami.
Poniższą część artykułu opublikowano 12.07.2024 roku
Zakup nowego samochodu to duży wydatek. W dodatku nowe auto stosunkowo szybko traci na wartości, dlatego większość osób decyduje się na zakup pojazdów używanych. Na rynku krajowym do wyboru jest mnóstwo modeli rozmaitych marek i o różnych parametrach. Jednak określony model o pożądanych danych technicznych i w atrakcyjnej cenie można też nabyć za granicą. Ostatnio coraz popularniejszy staje się import samochodów z USA. Sprawdź, co warto wiedzieć na ten temat, jak wygląda procedura sprowadzenia samochodu ze Stanów Zjednoczonych i z jakimi kosztami trzeba się liczyć, realizując taki zamiar.
Dlaczego import samochodów z USA staje się coraz popularniejszy?
Do krajów, z którymi najbardziej kojarzy się import samochodów, z powodzeniem można zaliczyć Niemcy (249 556 sztuk i wzrost o 23,5% r/r), Francję (50 488 sztuk i wzrost o 7,0% r/r), Belgię (35694 sztuki i wzrost o 33,2% r/r) czy Holandia (24027 sztuk i wzrost o 12,7%). Dzięki ogromnej dostępności oferowanych modeli różnego typu można znaleźć auto spełniające niemal wszystkie oczekiwania danego nabywcy i w korzystniejszej cenie niż w Polsce. Jednak coraz popularniejszy staje się również import samochodów z USA. Mogłoby się wydawać, że znaczna odległość, potencjalne koszty transportu czy ograniczenie lub brak możliwości obejrzenia auta osobiście przed zakupem zdeklasują to państwo pod względem importu aut. Tymczasem z roku na rok liczba osób zainteresowanych zakupem pojazdu ze Stanów Zjednoczonych sukcesywnie wzrasta. Tylko w czerwcu 2024 roku w Polsce zarejestrowano 32467 samochodów z USA, co przełożyło się na wzrost względem ubiegłego roku na poziomie 65,1%.
Jeszcze kilka lat temu sprowadzenie auta z USA było głównie usługą, z której korzystali ludzie zamożni. Obecnie jednak dzięki pojawieniu się w licznych firm pośredniczących w zakupie, a także różnym możliwościom transportowym i dostępności znacznej ilości ofert, import aut ze Stanów Zjednoczonych stał się korzystną alternatywą nabycia samochodu niemal dla wszystkich.
Okazuje się również, że ceny samochodów za oceanem są niższe w porównaniu z europejskimi. To znacznie poszerza horyzonty i możliwy wybór. Warto też zwrócić uwagę, że auta ze Stanów Zjednoczonych to nie tylko modele powszechnie nam znane i poruszające się po europejskich drogach, ale też wiele różnych opcji i samochodów, które produkowane były i są wyłącznie na rynek amerykański, a kupienie ich w Europie jest niemożliwe. To idealna opcja dla prawdziwych fanów motoryzacji, ale też dla osób, które wśród rodzimych ogłoszeń wciąż nie mogą znaleźć idealnego auta dla siebie.
Import samochodów z USA – statystyki
Od kiedy możliwe jest sprawdzenie kraju pochodzenia pojazdu w systemie CEPiK, wiemy, że każdego roku na polskich drogach pojawia się stosunkowo dużo aut importowanych ze Stanów Zjednoczonych. Od początku 2019 roku do końca listopada 2021 roku importowano do Polski 99 271 samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.
W 2022 roku do Polski sprowadzono ze Stanów blisko 38,6 tys. sztuk. Był to jedyny kraj, z którego import samochodów wzrósł. Przykładowo, w 2022 roku import aut z Niemiec spadł aż o 24%. W 2023 roku z USA importowano natomiast 46 066 aut.
Jakie auta najczęściej importowane są z USA?
Wśród najczęściej sprowadzanych modeli aut ze Stanów Zjednoczonych znajdują się takie marki i modele jak:
Ponadto powodzeniem cieszy się również BMW M3, Volkswagen Golf R czy Porsche 911.
Ile kosztuje import aut z USA?
Poza ceną samego samochodu import aut z USA wiąże się z poniesieniem dodatkowych kosztów, w skład których wchodzi:
Trzeba również pamiętać o kosztach rejestracji auta, czyli 160 zł. Jeżeli dokumenty samochodu wydane są w innym języku niż polski, a tak zazwyczaj jest, dochodzi tu również koszt tłumacza przysięgłego.
Import samochodów z USA – rejestracja pojazdu
Procedura zarejestrowania samochodu sprowadzonego ze Stanów Zjednoczonych nie różni się szczególnie od rejestracji auta zakupionego w Polsce. W tym celu należy udać się do Wydziału Komunikacji w mieście zamieszkania i zabrać ze sobą niezbędne dokumenty. Należy do nich:
Na zarejestrowanie pojazdu jest 30 dni od momentu wejścia w jego fizyczne posiadanie. Cło, akcyzę czy podatek VAT należy jednak opłacić w ciągu 14 dni.
Zalety importu samochodów z USA
W sieci można znaleźć wiele informacji, według których import aut z USA to zły pomysł. To m.in. liczne ostrzeżenia, że auto może być poważnie uszkodzone, nie ma możliwości zrezygnowania z transakcji lub też wpłacone pieniądze przepadną. Najczęściej są to jednak mity kreowane przez konkurencję i sprzedawców używanych aut polskich oraz europejskich lub przekonania wynikające z niewiedzy.
Nie ma żadnych danych, które potwierdzałyby, że awaryjność importowanych samochodów z USA jest większa niż tych zakupionych z drugiej ręki na rynkach europejskich. Ponadto pośredniczeniem w zakupie aut z USA zajmują się obecnie profesjonalne firmy i przedsiębiorstwa, które działają zgodnie z prawem i w ramach każdej zawieranej umowy z nabywcą importowanego auta zobowiązują się do przestrzegania określonych zasad i przepisów. Ponadto w ramach współpracy często klient zyskuje możliwość finalnego zrezygnowania z zakupu lub też roszczenia praw w przypadku niezgodności pojazdu z dokumentacją.
Dzięki temu, że na rynku amerykańskim dostępny jest ogromny wybór aut różnej klasy i w znacznym przedziale cenowym, swoje marzenie mogą zrealizować zarówno osoby, które marzą o modelach kolekcjonerskich, wyszukanych pojazdach niedostępnych w Europie czy też limuzynach lub takich aut jak charakterystyczny Ford Mustang. Ponadto samochody oferowane na sprzedaż w Stanach Zjednoczonych są z reguły znacznie lepiej wyposażone i posiadają więcej udogodnień niż odpowiadające im modele na rynkach europejskich.
Trzeba też mieć na uwadze, że wszelkie koszty związane z procedurą zakupu czy doprowadzenia pojazdu do stanu, kiedy będzie można nim już jeździć po polskich drogach, posiadając stosowne dokumenty, rekompensuje wyraźnie niższa cena zakupu samego auta. Atrakcyjne kwoty i wyraźne różnice widoczne są zarówno w autach średniej klasy, droższych modelach, jak i samochodach wieloletnich o wartości kilku-kilkunastu tysięcy złotych. W ogólnym rozrachunku, import samochodów z USA jest opłacalny, a ponadto pozwala na nabycie samochodu w dobrym stanie i w podwyższonym standardzie wyposażenia.
Wiele obaw co do importu samochodów ze Stanów Zjednoczonych wiąże się również z kwestią możliwości weryfikacji historii pojazdu i obawą przed padnięciem ofiarą oszustwa. Pod tym względem jednak również istnieją sposoby, aby sprawdzić stan faktyczny pojazdu, jego przebieg czy różne zdarzenia. Do dyspozycji jest choćby system AutoCheck czy Carfax. Za pomocą takich narzędzi w prosty i szybki sposób można zweryfikować prawdziwy wiek samochodu, liczbę przejechanych kilometrów, przebyte naprawy czy stłuczki. Warto też pamiętać, że z nieprawdziwymi ogłoszeniami możemy się również dobrze spotkać przy przeglądaniu ofert rynku krajowego czy europejskiego.
Jakie zagrożenia wiążą się z importem aut z USA?
Największe zagrożenia związane z importem samochodów z USA dotyczą osób, które decydują się na dokonanie takiej transakcji i sfinalizowanie jej samodzielnie i na własną rękę. Wówczas trzeba liczyć się z takimi aspektami jak:
Większość z powyższych zagrożeń można jednak wyeliminować lub znacznie zmniejszyć ryzyko, decydując się na przeprowadzenie procesu importu auta z USA przez profesjonalne firmy. Dla niektórych osób minusem może być też czas całkowitej procedury, który wynosi średnio 9-12 tygodni.
Najczęstsze wady i usterki aut importowanych ze Stanów Zjednoczonych
Używane auta importowane z USA, podobnie jak pojazdy zakupione w Polsce czy na rynkach europejskich, zazwyczaj nie są w stanie idealnym. Możliwe jest co prawda sprowadzenie także nowych lub krótko używanych aut, które prezentują się nienagannie i niemal tak, jakby dopiero wyjechały z salonu. Najczęściej jednak sprowadzane są pojazdy, które choćby z racji rocznika mają swoje wady.
Wśród aut używanych importowanych ze Stanów Zjednoczonych 85% występujących uszkodzeń związanych jest mechanicznymi usterkami dotyczącymi nadwozia. Ponad 47% dotyczy uszkodzeń w przedniej części auta, 21% to zadrapania lub inne usterki po bokach, natomiast w ponad 12% przypadków, niedoskonałości dotyczą tyłu. Wśród importowanych aut znajdują się także samochody z wielkoobszarowymi uszkodzeniami. Takich modeli jest około 2,7%. W tym przypadku konieczne jest skorzystanie z usług blacharskich i lakiernika już w kraju. Nadal jednak taki zakup może być bardzo opłacalny.
1,06% awarii w autach importowanych z USA dotyczy ściśle podwozia. Wynik ten z roku na rok jest coraz niższy. W 2020 roku odsetek wynosił 2,7%. Natomiast zaledwie 1,27% to usterki lub uszkodzenia bezpośrednio związane z mechaniką pojazdową, najczęściej skrzynią biegów lub silnikiem. Dla porównania, w 2020 roku było to 4,8%. Auta importowane z USA są zatem w coraz lepszym stanie technicznym.
Auto importowane z USA a leasing
Osoby zastanawiające się nad zakupem auta niekiedy rozważają również leasing. Jest to usługa dostępna również dla samochodów importowanych z USA. Należy jednak spełnić pewne warunki dotyczące choćby maksymalnego wieku auta, który nie może przekraczać w przypadku aut osobowych 8 lat. Ponadto określone są też wymogi co do sprzedawcy. Nie może nim być np. komis, firma korzystająca wcześniej z auta czy broker ani inna osoba prawna.
Auto do leasingu z USA musi też mieć niewielki przebieg oraz być w pełni sprawne. Konieczne jest opłacenie akcyzy i cła oraz odpowiednie przygotowanie do procesu rejestracji pojazdu w Polsce. Najczęściej też takie rozwiązanie wiąże się z wpłaceniem czynszu inicjalnego na poziomie 5-10% wartości auta. Trzeba też liczyć się z tym, że nie każda firma leasingowa zgodzi się na takie rozwiązanie.
Sposoby leasingowania aut importowanych z USA
Leasing w przypadku aut pochodzących z importu z USA może być przeprowadzony na trzy sposoby:
Warto pamiętać, że każdy przypadek potencjalnego leasingu auta importowanego z USA rozpatrywany jest w sposób indywidualny.
Choć zakup i transport auta może w założeniu wydawać się skomplikowaną, długą procedurą, wymagającą znajomości wielu aspektów prawnych, jak i branżowych. W rzeczywistości jednak wcale tak nie musi być. Aby bezpiecznie importować wymarzone auto w dobrej cenie, można skorzystać z oferty jednej z wielu firm specjalizujących się w kompleksowej obsłudze takiego działania. Tego typu podmioty odpowiadają za cały proces importowy, począwszy od znalezienia pojazdu interesującego klienta, przeprowadzenia korzystnej licytacji, zorganizowanie wszelkich niezbędnych formalności i transportu w umówione miejsce.
- Światła - aamerykańskie pojazdy mają inne standardy dotyczące reflektorów i świateł kierunkowskazów (np. brak wymogu żółtych kierunkowskazów z tyłu).
- Emisja spalin - normy emisji spalin w USA różnią się od standardów Euro (np. brak pełnej zgodności z Euro 6/7).
- Bezpieczeństwo - regulacje dotyczące pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych czy testów zderzeniowych mogą być inne.
- Ford: Mustang, Fusion, Escape,
- BMW: seria 3 i seria 5,
- Chrysler Voyager,
- Jeep Grand Cherokee,
- Audi: Q5 i A4,
- Mazda CX-5.
- transport – zależy od miejsca, w którym zakupiony był samochód oraz punktu docelowego w Polsce. Trzeba uwzględnić nie tylko transport morski, ale również drogowy, zarówno w USA, jak i już w Europie. Najczęściej jest to koszt w granicach 1150-2250 dolarów,
- cło – opłaty celne to wydatek równy 10% ceny samochodu,
- podatek VAT – to 23% od wartości pojazdu,
- akcyza – wysokość kwoty zależy od pojemności silnika. W przypadku aut z silnikiem o pojemności do 2000 cm3 akcyza wynosi 3,1%, przy większej pojemności, jest to 18,6%,
- badanie techniczne pojazdu wykonywane już w Polsce w celu dopuszczenia do poruszania się po polskich drogach.
- przetłumaczona dokumentacja z odprawy celnej,
- faktura zakupu auta,
- potwierdzenie opłacenia akcyzy,
- Title Certificate lub inny dokument potwierdzający własność pojazdu.
- niewłaściwe ubezpieczenie, które nie zapewni ochrony pojazdowi w trakcie transportu,
- brak szczegółowej wiedzy odnośnie do stanu technicznego i wizualnego pojazdu,
- kradzież samochodu z nieodpowiednio zabezpieczonego parkingu,
- uszkodzenie samochodu w trakcie transportu,
- nierzetelny sprzedawca i kradzież środków wpłaconych za pojazd lub jego część,
- konieczność uiszczenia dodatkowych opłat w związku z transportem,
- długi czas transportu w porównaniu z zakupem w Polsce lub w krajach europejskich.
- leasing pojazdu od firmy polskiej, która sprowadziła auto w ramach danego zlecenia,
- leasing zwrotny – import auta na własną rękę, a następnie odsprzedaż pojazdu firmie leasingowej,
- leasing auta amerykańskiego, które jest już zarejestrowane i znajduje się w Polsce.