Historia marki Volvo. Modele, nowe generacje, premiery
Volvo nauczyło świat bezpieczeństwa. Poznaj historię producenta samochodów segmentu Premium.
Szwedzka marka Volvo słynie z bezpieczeństwa, niezawodności i wysokiej jakości wykonania, a także komfortu i praktyczności. To właśnie Volvo ma duże zasługi w popularyzacji aut typu kombi. To właśnie szwedzki producent stanowi najczęściej alternatywę dla niemieckiej trójki marek premium.
Volvo - historia
Lata dwudzieste XX wieku to czas szybkiego rozwoju motoryzacji. Powstawały wówczas małe i większe firmy, które produkowały -najczęściej składając z zakupionych części- modele które „opakowywano" własną karoserią. Sama nazwa Volvo pojawiła się znacznie wcześniej niż pierwsze samochody tej marki i została wymyślona przez pracowników szwedzkiej fabryki łożysk kulkowych SKF, a jako znak firmowy zarejestrowano ją w 1915 roku. Słowo “Volvo” idealnie oddawało charakter firmy, bo volvo po łacinie znaczy „toczę się”. 14 kwietnia 1927 roku pierwszy samochód Volvo przejechał przez bramy fabryki w Göteborgu na zachodnim wybrzeżu Szwecji. Samochód został oficjalnie nazwany ÖV4 i był to otwarty kabriolet, napędzany czterocylindrowym silnikiem. 1 września 1944 r. w Sztokholmie zaprezentowano samochód, który miał uczynić z Volvo międzynarodową firmę samochodową. „Małe Volvo”, jak je nazywano, było postrzegane w Szwecji jako zapowiedź powojennego dobrobytu – w ciągu dwóch tygodni model PV 444 zdobył 2300 zamówień. W 1953 roku zostało zaprezentowane Volvo Duett jako „dwa samochody w jednym” – zarówno do pracy, jak i do wypoczynku. Model ten zapoczątkował długą historię nadwozi kombi, a z czasem Volvo stało się synonimem tego praktycznego typu nadwozia. W 1955 roku rozpoczęto eksport do USA, a już w 1957 r. Volvo stało się drugą co do wielkości marką importową w Kalifornii. W 1959 roku inżynier Volvo Nils Bohlin wprowadził do seryjnej produkcji PV 544 trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. W wyniku testów zderzeniowych modelu 240 przeprowadzonych przez rząd USA w 1976 roku Volvo zostało wówczas oficjalnie wybrane jako wzorzec wyznaczający standardy bezpieczeństwa dla wszystkich nowych samochodów.
Volvo oznaczenia nadwozi
Wraz z premierą Volvo 850 w 1991 roku zaprezentowano cztery pionierskie rozwiązania: pięciocylindrowy silnik umieszczony poprzecznie, system ochrony przed skutkami uderzeń bocznych (SIPS), samoczynną regulację wysokości mocowania pasów bezpieczeństwa przy przednich fotelach i tylne zawieszenie typu Delta-link. Był to również pierwszy z większych modeli tej marki z napędem na przednie koła. W 1996 roku Volvo postanowiło zmienić nazewnictwo modeli, wprowadzając przy tym nową generację samochodów. Od tamtej pory sedan ma przedrostek \”S\”, kombi \”V\”, a coupe \”C\”. Przy tej okazji zaprezentowano model S40, V40 oraz C70. Wprowadzenie na rynek pierwszego SUV-a w postaci Volvo XC90 w 2002 roku okazało się ogólnoświatowym sukcesem. Model ten na nowo zdefiniował segment dużych SUVów i w ciągu kilku lat stał się najważniejszym produktem eksportowym Szwecji. Od 1999 roku samochody osobowe produkowało przedsiębiorstwo Volvo Car Corporation należące do koncernu Ford Motor Company. Ford zakupił Volvo za 6,5 miliarda dolarów. Prawa do marki Volvo podzielone były po połowie (50/50) pomiędzy obu producentów: Volvo i Forda. Od 2010 roku właścicielem Volvo jest chiński koncern Geely. W nadchodzących latach Volvo Cars chce być liderem w dziedzinie elektryfikacji. Do 2025 r. połowę jej sprzedaży mają stanowić auta w pełni elektryczne, a pozostałą część – hybrydy. Rozwijana jest już platforma podłogowa SPA2, która ma być bazą dla przyszłych elektrycznych modeli.
Volvo - modele
W aktualnej gamie Volvo znajduje się 8 modeli. Otwiera ją kompaktowy SUV XC40 (dostępny także w elektrycznej wersji Recharge), następnie jest SUV klasy średniej XC60, SUV klasy wyższej XC90, a także sedany klasy średniej S60 i klasy wyższej S90 oraz bazujące na nich kombi w postaci V60 i V90. Najnowszym z modeli Volvo jest kompaktowy SUV coupe C40 z napędem elektrycznym. Modele z serii 60 i 90 występują również w odmianach PHEV. Najtańsze jest Volvo XC40 z silnikiem benzynowym o mocy 129 KM, wycenione na 153 400 zł za odmianę Essential. Z kolei najdroższe jest XC90 Recharge kosztujące od 403 400 zł. Rozwija ono łącznie 455 KM.