Cupra - historia marki, modele, nowości
Hiszpański temperament w wydaniu Cupra. Sportowe samochody do jazdy na codzień.

Sama marka Cupra uchodzi za świeżą, gdyż jej początki sięgają 2018 roku, dokładnie 31 stycznia 2018, kiedy to Seat ogłosił, iż linia sportowych modeli Cupra zostanie wydzielona jako odrębna marka samochodów o sportowym charakterze. Cupra, podobnie jak Seat, należy do koncernu Volkswagena. Tak naprawdę początki Cupry sięgają 1985 roku, kiedy to Seat utworzył specjalny dział Seat Sport poświęcony sportom motorowym (m.in. samochodom turystycznym i rajdowym z WRC). Nazwa Cupra zagościła po raz pierwszy w 1999 roku w topowej wersji Leona I generacji. Otrzymał on silnik 1.8 turbo o mocy 180 KM i przyspieszał od 0 do 100 km/h w 7,7 sekundy. Przez kolejne dwie dekady nazwa Cupra trafiała także do sportowych wariantów mniejszej Ibizy.
W najbliższej przyszłości Cupra planuje rozbudować ofertę jednak głównie o samochody opracowane jako odrębne modele, bez bezpośrednich odpowiedników w ofercie macierzystego Seata. Pierwszy samodzielny model Cupry o nazwie Formentor zadebiutował w 2020 roku. W 2021 roku zaprezentowano pierwszy elektryczny model w postaci kompaktowego hatchbacka Born.
Cupra - modele
W obecnej gamie Cupry znajdują się cztery modele. Są to bazujące na Seatach Cupra Leon oraz Cupra Ateca, a także wspomniany wcześniej kompaktowy crossover Formentor oraz elektryczny Born. Zarówno Formentor jak i Leon dostępne są zarówno w wersjach spalinowych, jak i hybrydowej plug-in.

Do 2025 roku marka planuje sprzedawać 500 000 samochodów rocznie, podczas gdy od początku swojego istnienia, a więc od 2018 roku, dostarczyła łącznie ponad 200 tys. pojazdów. Jednym z modeli będzie SUV Terramar, który będzie technicznie spokrewniony z następnym Audi Q3. Portfolio marki zasili też elektryczny miejski crossover UrbanRebel. Ofertę uzupełni także Cupra Tavascan, dynamicznie stylizowany crossover z napędem elektrycznym. Wspomniane samochody zasilą gamę marki do 2025 roku.
Cupra Studio to coś więcej niż salon
Obecnie Cupra dostępna jest w kilku seriach wyścigowych, w tym Extreme-e, ETCR oraz WTCR. Pierwsza z nich to międzynarodowa jednoklasowa seria wyścigów off-road zatwierdzona przez FIA, w której to wykorzystywane są elektryczne SUV-y. Z kolei ETCR oznacza wyścigi elektrycznych samochodów turystycznych, zaś WTCR wyścigi spalinowych samochodów turystycznych.

Z Cuprą kojarzona jest Gosia Rdest, polska zawodniczka startująca w wyścigach samochodowych, pierwsza i jak dotąd jedyna Polka startująca w W Series. Niedawno nowym ambasadorem marki w Polsce został Szymon Godziek, jeden z najbardziej utalentowanych i uznanych na świecie zawodników, specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u i freeride.
Od 2021 roku Cupra pełni również funkcję Oficjalnego Partnera Mobilnego klubu piłkarskiego FC Barcelona. Oficjalnym autem klubu jest model Formentor.
Cupra Formentor

Cupra Formentor ma najszerszą gamę silnikową w gamie Cupry i oferuje jednostki o mocy od 150 do nawet 390 KM. Dzięki swojej obszernej gamie silnikowej Formentor jest jednocześnie najtańszym jak i najdroższym modelem w ofercie Cupry. Bazowy wariant z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM kosztuje od 127 800 zł. Z kolei topowy VZ5 z pięciocylindrowym silnikiem o pojemności 2.5 litra rodem z Audi RS3 (rozwija 390 KM) kosztuje już 324 600 zł i przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,2 sekundy.
Cupra jako marka dba również o odpowiednią atmosferę podczas pobytu w salonie. Właśnie w tym celu powstał projekt Cupra Studio, łączący funkcję butikowego concept store’u z miejscem wydarzeń kulturalnych i lifestyle’owych. W Cupra Studio można zobaczyć wszystkie oferowane przez markę modele, a także nabyć akcesoria oferowane przez markę, zarówno dotyczące bezpośrednio samochodu, jak i odzież i inne. W Polsce już istnieje kilka tego typu obiektów, a wkrótce powstaną kolejne w największych miastach w kraju. Można tam też skonfigurować wymarzoną Cuprę.
Poznaj ofertę samochodów Cupra w leasingu i kredycie.