Hyundai Ioniq 5 w topowej wersji N imponuje. 650 KM i brzmienie hot hatcha w elektryku
Jak powiedzieli, tak zrobili. Hyundai zaprezentował swojego pierwszego elektrycznego hot hatcha. Najnowszy Ioniq 5 imponuje mocą, osiągami i rasowym charakterem... Ponadto ma brzmieć niczym spalinowy hot hatch.

Z artykułu dowiesz się o:
Aktualizacja z dnia 11 stycznia 2024 - Hyundai Ioniq 5 N z polskimi cenami
Hyundai Ioniq 5 N trafi do salonów w Polsce w połowie 2024 roku. Przedstawiciele Hyundaia twierdzą, że będzie to najtańszy ponad 600-konny samochód na rynku. Samochód startuje z pułapu 369 900 zł. Dla porównania odpowiednik od Kii, a więc EV6 GT o mocy 585 KM, kosztuje 399 900 zł. Bateria w Ioniqu 5 N ma 84 kWh pojemności, a zasięg w cyklu mieszanym wynosi 448 km.
Hyundai Ioniq 5 N oficjalnie zadebiutował, swoją światową premierę podczas tegorocznego Festiwalu Prędkości w Goodwood. To pierwszy zelektryfikowany model N o wysokich osiągach, ale nie ostatni. Hyundai twierdzi, że gorący Ioniq 5 to "pierwszy krok" N w strategii elektryfikacji, a przyszłe pojazdy elektryczne będą podążać tą drogą. Ioniq 5 N łączy elektryczną globalną platformę modułową (E-GMP) modelu standardowego z technologiami N wywodzącymi się ze sportów motorowych i wykorzystuje doświadczenie N z zelektryfikowanych „laboratoriów na kołach” (np. RM20e, RN22e i N Vision 74).
Hyundai Ioniq 5 N - dane techniczne i osiągi
Hyundai Ioniq 5 N wręcz powala osiągami i mocą. Wyposażony jest bowiem w dwa silniki elektryczne. Całkowita moc wyjściowa tego modelu to 609 KM i moment obrotowy 740 niutonometrów, który może nieznacznie ulec zmianie przed rozpoczęciem produkcji. Ta wzrasta do 650 KM i 770 Nm momentu obrotowego przy włączonej funkcji N Grin Boost, która trwa 10 sekund. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 3,5 sekundy, a w trybie Grin Boost nawet 3,4 s, zaś prędkość maksymalna to 260 km/h. Co istotne, Ioniq 5 N korzysta z większego zestawu baterii o pojemności 84 kWh, jednak producent nie podał jeszcze danych o zasięgu. Samochód posiada technologię 800-woltową do ultraszybkiego ładowania, ładując akumulator od 10 do 80 procent w 18 minut.
N Launch Control zapewnia trzy różne poziomy przyczepności dla najszybszego możliwego startu, umożliwiając kierowcom uruchomienie pojazdu jak profesjonalnego samochodu wyścigowego. Track SOC (stan naładowania w trybie torowym) automatycznie oblicza zużycie energii na okrążenie. Funkcja N Race samochodu z dwoma dodatkowymi trybami zapewnia jeszcze większą kontrolę nad zużyciem energii przez samochód. Tryb Endurance maksymalizuje zasięg na torze, co osiąga się poprzez ograniczenie maksymalnej mocy wyjściowej samochodu. Tryb Sprint działa odwrotnie, traktując priorytetowo pełną moc wyjściową.

Hyundai Ioniq 5 N 2024 - stylistyka
Wygląd zewnętrzny Ioniqa 5 N zawiera wiele elementów konstrukcyjnych poprawiających osiągi, takich jak kontrastujące czarne wykończenia i tylny spojler, które podkreślają sportowe aspekty standardowego modelu i maksymalizują jego potencjał do jazdy po torze. Z przodu znajduje się maska z logo N oraz zderzak z kurtyną powietrzną i klapami powietrza dla dodatkowego chłodzenia. W dolnej części zderzaka biegnie spojler, który podkreśla sylwetkę samochodu i sugeruje jego osiągi.
Model N dodatkowo wyróżnia się od standardowego Ioniqa 5 zmianą proporcji. Jest ogólnie o 20 mm niższy, o 50 mm szerszy, aby pomieścić szersze opony, i o 80 mm dłuższy dzięki bardziej widocznemu dyfuzorowi. Hyundai akcentuje kontrastujące czarne wykończenia z ekskluzywnym N-Luminous Orange na zderzaku, listwach progowych i tylnym dyfuzorze. Ma 21-calowe kute felgi aluminiowe z oponami Pirelli P-Zero dostosowanymi do elektryka.
Hyundai Ioniq 5 N 2024 - wnętrze
Wnętrze Ioniqa 5 N zgrabnie oddaje charakter N dzięki zastosowaniu elementów marki N, w tym kierownicy, siedzeń, listew progowych drzwi i metalowych pedałów itd. Jest ono zoptymalizowane do jazdy po torze i zorientowane na kierowcę. Nowo zaprojektowana kierownica N po raz pierwszy wyróżnia się logo N, a po bokach znajdują się przyciski N, które ustawiają żądany tryb jazdy, rozmieszczone zgodnie z preferencjami kierowcy. Tryby jazdy można dostosować do każdego przycisku w różnych kombinacjach. Przycisk N Grin Boost umieszczony na godzinie 3 umożliwia natychmiastowy i intuicyjny dostęp do tej funkcji. Konsola środkowa Ioniqa 5 N jest zoptymalizowana do jazdy po torze dzięki i podparciom na kolana i golenie oraz przesuwanemu podłokietnikowi. Przedłużenie dolnej części konsoli zwiększa sztywność, aby jeszcze bardziej wspierać sportową jazdę.

Fotele N mają wzmocnione podparcia, dzięki czemu nawet w przypadku silnego przyspieszenia bocznego podczas ostrego pokonywania zakrętów, mocno podtrzymują górną i dolną część ciała, aby przez cały czas zachować stabilną postawę podczas jazdy. Fotele kubełkowe N są umieszczone około 20 mm niżej w porównaniu z podstawową wersją. Emblematy N są umieszczone z przodu i z tyłu siedzenia, dodatkowo z przodu znajduje się oświetlenie powitalne. Ze względu na charakter jazdy N, pedały Ioniqa 5 N zoptymalizowano pod kątem kontaktu ze stopami w scenariuszach jazdy po torze, które obejmują nadsterowność, drifting i poślizgi. Nowy motyw flagi w szachownicę – inspirowany torem wyścigowym oparty na kultowych pikselach parametrycznych – można znaleźć na panelach progów drzwi, metalowych pedałach i podnóżku. Podobnie jak w standardowej wersji, w całym modelu Ioniq 5 N zastosowano ekologiczne materiały.
Wyjątkowo wydajny układ hamulcowy, technologie zorientowane na jazdę po torze
Ioniq 5 N ustanawia nowy standard zarządzania ciepłem w trudnych warunkach na torze wyścigowym. W porównaniu do swoich konkurentów, Ioniq 5 N może pochwalić się wyższą odpornością na degradację mocy wywołaną przez ciepło. Niezależne chłodnice akumulatora i silnika maksymalizują odporność Ioniq 5 N na spadek wydajności podczas intensywnej jazdy po torze.
Ioniq 5 N jest wyposażony w hamulce N, które są najmocniejszym układem hamulcowym Hyundaia. Posiada przednie tarcze o średnicy 400 mm z czterotłoczkowymi zaciskami i tylne tarcze o średnicy 360 mm. Hamulce te są zbudowane z nowych lekkich materiałów i pod kątem zoptymalizowanego przepływu powietrza w celu poprawy wydajności chłodzenia. Aby sprostać trudnym wymaganiom hamowania na torze Nürburgring Nordschleife, inżynierowie Hyundai N zaprojektowali N Brake Regen, specyficzny dla N układ hamulcowy opracowany specjalnie dla Ioniqa 5 N. Zapewnia on maksymalną siłę hamowania do 0,6 G - wiodącą w branży wartość - tylko przez N Brake Regen i pozostaje włączony przy aktywacji ABS z maksymalnie 0,2 G. Ryzyko przegrzania hamulców ze względu na względną masę pojazdu elektrycznego jest zminimalizowane poprzez maksymalizację siły hamowania z regeneracją, co skutkuje mniejszą siłą hamowania hamulców mechanicznych. Połączenie N Brake Regen i hamulców hydraulicznych zapewnia płynne działanie, które jest niezauważalne dla kierowcy. Co więcej, hamowanie lewą nogą umożliwia jednoczesną pracę pedału hamulca i przyspieszenia podczas jazdy po torze.

Hyundai Ioniq 5 N 2024 - specjalne funkcje
Kolejną ciekawą funkcją jest N Drift Optimizer, który zdradza swój cel w nazwie. System zarządza wieloma systemami pojazdu w celu utrzymania kąta znoszenia. Jeśli kierowca ma problem, aby zainicjować drift, Hyundai zintegrował funkcję Torque Kick Drift, aby mu pomóc. Symuluje działanie sprzęgła stosowane w pojazdach z napędem na tylne koła. Ioniq 5 N jest również wyposażony w N Torque Distribution z maksymalnie 11 poziomami regulacji i elektronicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu.
Dodatkową poprawę wrażeń z jazdy zapewniają systemy Hyundai N e-shift i N Active Sound +. N e-shift przenosi wrażenie ośmiobiegowej dwusprzęgłowej przekładni rodem z i30 N do Ioniqa 5 N. Symuluje szarpnięcie między zmianami biegów, kontrolując wyjściowy moment obrotowy silnika. N Active Sound + uzupełnia N e-shift, oferując trzy odrębne motywy dźwiękowe. Zapłon symuluje dźwięk 2,0-litrowego turbodoładowanego silnika Hyundaia N. Evolution czerpie inspirację z RN22e, podczas gdy motyw dźwiękowy Supersonic ma zmienną głośność podczas pokonywania zakrętów, a źródłem dźwięku jest dwusilnikowy myśliwiec. Symulowane dźwięki i zmiany biegów pomogą kierowcy zakomunikować, co robi pojazd elektryczny.
Hyundai Ioniq 5 w ofercie Nowyosobowy.pl
W ofercie Nowyosobowy.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Hyundaia Ioniqa 5 w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 roku. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności, szybki odbiór oraz na rabaty względem ceny katalogowej.
Zobacz ofertę Hyundai Ioniq 5 leasing na Nowyosobowy.pl