Citroen e-C3 zaprezentowany. Jeszcze odważniejszy, teraz jako elektryk dla ludu
Citroen zaprezentował czwartą generację miejskiego hatchbacka C3. Tym razem wyłącznie w wersji elektrycznej e-C3. Samochód ma być komfortowy i przystępny cenowo, a przy tym wygląda odważnie.

Najnowszy Citroen e-C3 otwiera nowy rozdział w historii marki
Obecny Citroen C3 III generacji zadebiutował w 2016 roku i jest prawdziwym hitem na rynku. Zyskał uznanie dzięki przystępnej cenie zakupu, prostej konstrukcji i atrakcyjnemu designowi połączonemu ze sporymi możliwościami personalizacji. Dość powiedzieć, że u schyłku rynkowej kariery w pierwszej połowie 2023 roku sprzedano w Europie 68 313 egzemplarzy miejskiego Citroena, co daje mu 20. lokatę w rankingu najpopularniejszych samochodów w Europie. Co więcej, C3 to najpopularniejszy model marki, co stanowi 29% wielkości sprzedaży Citroëna w Europie. W 2022 roku C3 zdobyło łącznie 11% europejskiego rynku segmentu B.Teraz przyszedł czas na następcę, który to jednak dostępny będzie wyłącznie z napędem elektrycznym. "Nowy ë-C3 to pierwszy zaprojektowany i wyprodukowany w Europie w pełni elektryczny hatchback typu B, stworzony z myślą o klientach pragnących korzystać z mobilności o zerowej emisji za uczciwą i przystępną cenę" - czytamy w komunikacie prasowym producenta.
Citroen e-C3 2024 - stylistyka
Model ten, oparty na platformie Smart Car Platform (SCP) firmy Stellantis, charakteryzuje się zupełnie nowym językiem projektowania w porównaniu do swojego poprzednika. W porównaniu do poprzednika nowy e-C3 przypomina bardziej crossovera, wygląda nowocześniej, choć ogólna bryła i kształty uległy raczej ewolucji. Samochód wygląda jednak odważniej, a efekt dopełnia nowe logo Citroena. Uwagę zwracają krótkie zwisy oraz wysoko poprowadzona linia dachu. Nowością jest przedni pas z zabudowanym grillem i smukłymi reflektorami LED w kształcie litery C. Tylne lampy zachodzą na nadkola, zaś klapę bagażnika wieńczy spojler dachowy. Uroku autu dodaje dwukolorowe malowanie nadwozia (dach w innym kolorze). Zabrakło natomiast znanych z poprzednika paneli Airbumps na drzwiach i zderzakach.

Citroen e-C3 2024 - wymiary
Nowy Citroen e-C3 mierzy 4015 mm długości, 1746 mm szerokości oraz 1570 mm wysokości. Jest zatem o 19 mm dłuższy, 6 mm szerszy i aż o 70 mm wyższy od poprzednika. Znacznie wyższy jest także prześwit, który powiększono ze 135 do 163 mm. Zdaniem producenta pasażerowie zyskali aż o 3 cm więcej przestrzeni nad głową oraz o 2 cm więcej miejsca na kolana. Citroen twierdzi, że szerokość kabiny jest większa o 19 mm z przodu i o 21 mm z tyłu w porównaniu do średniej klasowej. Nieznacznie urósł także bagażnik, z dotychczasowych 300 do 310 litrów.

Citroen e-C3 2024 - wnętrze
Całkowicie nowe fotele Citroën Advanced Comfort e-C3 są specjalnie dostosowane do tego samochodu i wykorzystują dodatkową piankę, aby zapewnić większy komfort podróżującym. Producent w nowym e-C3 obrał nową koncepcję salonu C-Zen Lounge kierowca i pasażer z przodu mają czysty i niczym niezakłócony widok do przodu, jak gdyby patrzyli przez szeroki łuk, dzięki dużej przedniej szybie i poziomej osłonie rozciągającej się przez cały pojazd. po bokach charakterystyczne dla Citroëna pionowe nawiewy. Deska rozdzielcza jest podzielona na dwa odrębne poziomy, z elementami technicznymi powyżej i przytulną, owiniętą tkaniną sekcją "Sofa Design" poniżej.

Wyższe wnętrze jest wypełnione przydatnymi i sprytnymi schowkami – w panelach drzwi, konsoli środkowej i pod środkowym podłokietnikiem – a na konsoli środkowej dostępna jest mata do bezprzewodowego ładowania (standard w wersji MAX). Wnętrze pozbawiono też tradycyjnego zestawu cyfrowych zegarów. Zastosowano za to po raz pierwszy wyświetlacz Head-Up Display. Wyświetla on informacje o pojeździe na błyszczącej czarnej części pomiędzy górą deski rozdzielczej a dołem przedniej szyby. Nowa kierownica nie tylko wygląda nowocześniej, ale jest też bardziej kompaktowa. Centrum dowodzenia stanow wolnostojący dotykowy wyświetlacz systemu multimedialnego o przekątnej 10,25 cala, który lekko pochylono w stronę kierowcy, w wersji MAX wyposażony w bezprzewodowego Apple CarPlay'a i AndroidAuto.

Przystępny i najbardziej komfortowy w swoim segmencie
Co ciekawe, po raz pierwszy Citroen e-C3 otrzymał innowacyjne zawieszenie Citroen Advanced Comfort znane z większych modeli jak C4 oraz C5 X. Co istotne, będzie ono standardem w każdej wersji francuskiego hatchbacka. Korzysta ono z progresywnych hydraulicznych odbojników. W każdym rogu pojazdu zastosowano dwa hydrauliczne odbojniki w połączeniu z amortyzatorami i sprężynami – jeden odbojnik do kompresji, a drugi do dekompresji (odbicia). Dzięki temu nowy e-C3 ma zapewniać najwyższy w swoim segmencie komfort. Ten powszechnie uznany system zawieszenia działa dwustopniowo. Aby zapewnić lżejszą kompresję i dekompresję, podatne sprężyny i amortyzatory wspólnie kontrolują ruchy pionowe, bez konieczności wspomagania ograniczników hydraulicznych. W przypadku większych uderzeń sprężyny i amortyzatory współpracują z ogranicznikami hydraulicznymi, aby stopniowo spowalniać ruch i eliminować wstrząsy na końcu. Ogranicznik hydrauliczny pochłania i rozprasza energię.
Citroen e-C3 2024 - silnik
Największa nowość kryje się jednak pod karoserią. Silniki spalinowe starego modelu zastąpiono bowiem całkowicie elektrycznym układem napędowym. Jest to pierwszy samochód koncernu Stellantis wykorzystujący nową i ekonomiczną platformę "Smart Car" dedykowaną pojazdom elektrycznym. Model e-C3 2024 posiada akumulator litowo-żelazofosforanowy (LFP) o pojemności 44 kW, który zapewnia zasięg do 320 km. Baterie można ładować mocą do 100 kW., dzięki czemu naładowanie pojazdu od 20 do 80% zajmie 26 minut. Standardowe ładowanie prądem zmiennym od 20% do 80% trwa około 4h 10 min przy mocy 7kW lub 2h50, jeśli dostępna jest moc 11kW (przy użyciu opcjonalnej ładowarki pokładowej 11kW). Dostęp do domowych i publicznych stacji ładowania AC jest łatwy dzięki dołączonemu w standardzie kablowi Mode 3. Silnik elektryczny rozwija 113 KM i pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 11 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 135 km/h.
Citroen e-C3 2024 - wyposażenie
Specjalna aplikacja E-ROUTES umożliwi właścicielom nowego e-C3 planować podróże, monitorować stan naładowania i poziom baterii w czasie rzeczywistym, a także korzystać z nawigacji. Dzięki aplikacji MyCitroën kierowcy ë-C3 będą mogli zarządzać harmonogramami ładowania, a także wstępnie podgrzewać lub chłodzić pojazd, a także sprawdzać poziom naładowania akumulatora i lokalizację.
Citroen będzie sprzedawał nowego e-C3 w dwóch wersjach wyposażenia – You i Max. Wariant podstawowy You wyposażony jest w reflektory LED, system hamowania awaryjnego, wyświetlacz przezierny, elektrycznie sterowane lusterka boczne, tylne czujniki parkowania i tempomat. Bogatsza wersja Max dodaje takie gadżety jak 17-calowe felgi aluminiowe, dwukolorowy lakier zewnętrzny, automatyczne wycieraczki, elektrycznie składane i podgrzewane lusterka boczne, automatyczną klimatyzację czy ładowarkę indukcyjną.
Citroen e-C3 2024 - cena i rywale
Citroen zapewnia, że ceny modelu e-C3 wystartują z pułapu 23 300 euro, co ma być porównywalną kwotą ze spalinowymi hatchbackami segmentu B. To jednak nie koniec. W 2025 roku do oferty trafi jeszcze tańsza odmiana z zasięgiem około 200 km, która kosztować ma 19 900 euro. Samochód trafi na rynek w I połowie 2024 roku. Główni rywale Citroena e-C3 pochodzą również z koncernu Stellantis. Sa nimi m.in. Opel Corsa electric, Peugeot e-208 oraz Fiat 500e. Oprócz tego autu przyjdzie konkurować z Renault Zoe oraz Dacią Spring.
Aktualizacja z dnia 18 grudnia 2023 - Citroen e-C3 wyceniony w Polsce
Nowego Citroena e-C3 można już zamawiać. Samochód w bazowej wersji You kosztuje od 110 650 zł, zaś w bogatszej Max od 132 100 zł. Póki co dostępny jest tylko z pakietem baterii o pojemności 44 kWh, silnikiem o mocy 113 KM i zasięgiem 320 km. Co równie istotne, samochód będzie też dostępny od 2024 roku z silnikiem benzynowym 1.2 PureTech o mocy 100 KM i 6-biegową skrzynią manualną oraz w wariancie hybrydowym z układem mhev o mocy 100 KM i dwusprzęgłową 6-stopniową przekładnią.
Wyposażenie standardowe wersji You obejmuje m.in.:
- Zawieszenie Citroën Advanced Comfort
- Klimatyzację manualną
- Tempomat z ogranicznikiem prędkości
- Tylne czujniki parkowania
- Wyświetlacz Citroën Head-up
- System Multimedialny My Citroen Play ze stacją dokującą na smartfona
- Aktywny hamulec bezpieczeństwa
- Aktywny system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu
- Rozpoznawanie ograniczeń prędkości
- Alarm uwagi kierowcy
- 6 poduszek powietrznych
- Automatyczne światła
- Przednie reflektory LED
- Elektryczne sterowane lusterka boczne
- Stalowe 16-calowe felgi
- Matowe czarne nakładki na nadkola
- Tylny spoiler
Wyposażenie wersji Max obejmuje m.in:
- Fotele Citroën Advanced Comfort
- Automatyczną klimatyzację
- Kamerę cofania
- Automatyczne wycieraczki
- Tylne szyby elektryczne
- Elektrochromatyczne lusterko wsteczne
- System multimedialny My Citroen Drive z 10-calowym ekranem dotykowym i bezprzewodowym ładowaniem smartfona (nawigacja 3D + bezprzewodowa funkcja MirrorScreen)
- Inteligentne przełączanie świateł mijania
- Tylne światłaLED 3D
- Lusterko boczne podgrzewane i składane elektrycznie
- Alufelgi 17-calowe, szlif diamentowy
- Fotele z tapicerką TEP/tkaniną w kolorze Metropolitan Grey
- Regulację wysokości fotela kierowcy
- Składane tylne siedzenie 60/40
- Dach dwukolorowy
- Relingi dachowe
- Przyciemniane tylne szyby
- Skórzaną kierownicę
Aktualizacja z dnia 28 maja 2024 - Citroen celuje w Dacię. Spalinowy C3 wyceniony w Polsce
Szef Citroena, Thierry Koskas, zaznaczył, że do dotychczasowych zalet modeli Citroena pragnie dorzucić przystępną cenę. - Nie boimy się być uznani za bezpośredniego konkurenta Dacii - powiedział na łamach Automotive News Europe. Aż 90% komponentów użytych do platformy Smart Car wywodzi się z "krajów o niskich kosztach". Co ciekawe, platforma powstała z myślą o rynkach wschodzących, jednak Francuzi zdecydowali się zastosować ją również w modelach oferowanych w Europie. Widać to po cenach najnowszej generacji miejskiego hatchbacka C3, który w spalinowej wersji jest... tańszy od poprzednika.
Bazowy Citroen C3 You z turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 100 KM i maksymalnym momencie obrotowym 205 Nm (z 6-biegową skrzynią manualną) kosztuje od 71 250 zł. Wyposażenie standardowe obejmuje m.in.:
- 16-calowe stalowe felgi
- Przednie reflektory LED
- Światła do jazdy dziennej LED
- Wyświetlacz Citroen Head up
- Miejsce na smartfona
- Siedzenia z tkaniny
- Zawieszenie Citroen Advanced Comfort
- Tylne czujniki parkowania
- Klimatyzację manualną
- Automatycznie włączane reflektory
- Aktywny hamulec bezpieczeństwa
- Aktywny system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu
- Rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości
- Automatycznie sterowane przednie szyby
W ofercie jest też bogatsza odmiana Max za 91 200 zł. Oferuje ona ponadto m.in.:
- 17-calowe felgi aluminiowe
- Tylne lampy 3D LED
- Przyciemniane tylne szyby
- Relingi dachowe
- Dwukolorowy dach
- Kolorowe akcenty nadwozia
- 10,25-calowy ekran dotykowy
- System nawigacji 3D
- Bezprzewodowe funkcje Apple CarPlay i AndroidAuto
- Bezprzewodową ładowarkę do smartfonów
- Elektrochromatyczne lusterko wsteczne
- Fotele Citroen Advanced Comfort
- Siedzenia z tkaniną TEP/w kolorze Metropolitian Grey
- Tylną kanapę składaną w proporcji 60/40
- Regulację wysokości fotela kierowcy
- Kierownicę obitą sztuczną skórą
- Elektrycznie składane i podgrzewane lusterka boczne
- Automatyczne wycieraczki
- Automatyczne reflektory
- Automatyczną klimatyzację
- Kamerę cofania
- Automatycznie sterowane tylne szyby
Aktualizacja z dnia 5 września 2025 - Citroen eC3 Urban Range dołącza do oferty
Citroen rozszerza ofertę modelu eC3 o bazowy wariant Urban Range. Korzysta on z silnika o mocy 113 KM i baterii o pojemności 30 kWh, zapewnia 206 km zasięgu według cyklu WLTP. Samochód w bazowej wersji YOU kosztuje 88 900 zł, natomiast w odmianie Plus 94 450 zł, co czyni go jednym z najtańszych nowych elektryków dostępnych w Polsce. Nowy Citroën ë-C3 zadebiutował z sukcesem na polskim rynku pod koniec ubiegłego roku. W sierpniu do polskich klientów trafiło aż 378 egzemplarzy tego modelu. Kumulatywnie w 2025 roku ë-C3 zanotował sprzedaż na poziomie 916 egzemplarzy, co czyni go liderem segmentu B elektrycznych samochodów miejskich, z udziałem na poziomie 45,06%.
Citroen C3 w ofercie Nowyosobowy.pl
W ofercie Nowyosobowy.pl znajdziecie kilkanaście egzemplarzy Citroena C3 w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Niemal wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2022 oraz z 2023 roku. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności, szybki odbiór oraz na sięgające nawet 20% rabaty względem ceny katalogowej.
Zobacz ofertę Citroen C3 leasing na Nowyosobowy.pl
Citroen C3 - krótko o historii modelu
Pierwsza generacja Citroena C3 zadebiutowała w 2002 roku jako pięciodrzwiowy hatchback i była oferowana do 2009 roku. Model C3 był pierwszym przedstawicielem PSA Peugeot Citroën w oparciu o platformę PF1. Citroen określał swój samochód jako "filigranowy i zwrotny, łączący małe gabaryty z pojemnym wnętrzem". Samochód stawiał na obłe kształty. W latach 2004-2006 oferowano także uterenowiony wariant X-TR. Od 2003 do 2010 roku oferowano także odmianę cabrio o nazwie C3 Pluriel, która jednak nie cieszyła się nigdy zbytnią popularnością.
II generacja Citroena C3 była oferowana w latach 2010-2016 wyłącznie jako pięciodrzwiowy hatchback (trzydrzwiowy wariant występował jako Citroen DS3, w którym topowy silnik miał 207 KM w odmianie Racing (od 0 do 100 km/h w 6,5 s), oferował bogatsze wyposażenie i większe możliwości personalizacji). Ciekawym rozwiązaniem była przednia panoramiczna szyba Zenith zwiększająca pole widzenia pasażerów o 80 stopni do góry, w połączeniu z cienkimi słupkami mająca dać wrażenie jazdy pod gołym niebem, zapewniając przy tym lepsze oświetlenie wnętrza - podobne rozwiązanie zastosowano w minivanie C4 Picasso.
Trzecia generacja modelu C3 została zaprezentowana w marcu 2016 roku na targach Geneva Motor Show. W przeciwieństwie do poprzedników miejski hatchback francuskiej marki reprezentuje dużo bardziej awangardową koncepcję nadwozia. Stylistyka nawiązuje do motywów C4 Cactusa, w tym podwójnych przednich reflektorów czy paneli ochronnych nadwozia Airbumps. Miejski hatchback otrzymał inne proporcje, niż dotychczasowe dwa wcielenia - przy większym rozstawie osi jest wyraźnie dłuższy i szerszy przy zmniejszonej wysokości nadwozia. Wnętrze C3 III utrzymano w minimalistycznej tonacji - główną rolę zgodnie z trendami odgrywa ekran dotykowy. Ciekawostką jest możliwość zamówienia szerokokątnej kamery ConnectedCAM Citroen pod lusterkiem. W 2020 roku przeprowadzono kosmetyczny facelifting. Auto oferowano tylko jako pięciodrzwiowego hatchbacka.