Audi Q6 e-tron zadebiutuje jeszcze w tym roku. Znamy szczegóły
Jeszcze w tym roku Audi zaprezentuje nowego elektrycznego SUV-a w postaci modelu Q6 e-tron. Będzie on przełomowy, gdyż zadebiutuje w nim długo wyczekiwana platforma PPE pozwalająca na jeszcze szybsze ładowanie i większą swobodę przy pojektowaniu.

Z artykułu dowiesz się o:
Aktualizacja z dnia 14 października 2024 - Audi Q6 Sportback e-tron dołącza do gamy
Audi wzbogaca gamę elektrycznego SUV-a o sportowo stylizowany wariant Sportback. Samochód otrzymał smuklejsze nadwozie w stylu coupe i jest bardziej opływowy (Cd wynosi 0,26 wobec 0,28 w Q6 e-tron). Samochód mierzy 4771 milimetrów długości, 1965 milimetrów szerokości (bez lusterek) i 1665 milimetrów wysokości (o 37 mm mniej niż wariant SUV). Tylny bagażnik ma pojemność 511 litrów, a przedni (tzw. frunk) mieści jeszcze 64 litry. Po złożeniu tylnych oparć objętość tego pierwszego rośnie do 1373 litrów. Rozstaw osi liczy 2899 mm. Z zewnątrz różnice widać od słupka B, gdzie dach zaczyna płynnie opadać. Mamy też mniejszą powierzchnię szyb z inaczej poprowadzoną linią boczną i pochyloną klapę bagażnika. Kabinę przejęto z SUV-a, a więc mamy tzw. cyfrowy kokpit z 3 wyświetlaczami, z których centralny ma aż 14,5 cala. W kabinie wykorzystano też tworzywa z recyklingu.
Najbardziej wydajnym wariantem będzie Q6 Sportback e-tron performance z bateriami o pojemności 94,9 kWh netto oferuje nawet 656 km zasięgu, co jest rekordowym wynikiem dla tego modelu. Wariant ten rozwija 306 KM w konfiguracji RWD i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,6 s. Wraz z premierą wariantu Sportback debiutuje także nowy wariant baterii o pojemności 75,8 kWh netto, który również pojawi się w Q6 e-tron. W takiej wersji Q6 Sportback e-tron ma napęd na tył, rozwija 252 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7 s oraz zapewnia 545 km zasięgu w trybie mieszanym. Q6 Sportback e-tron quattro rozwija 387 KM, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 s i korzysta z baterii o pojemności 94,9 kWh netto. Zasięg w tej wersji wynosi 636 km. Topowy wariant SQ6 oferuje już 489 KM, rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,3 s i oferuje 607 km zasięgu. Wszystkie wersje Q6 Sportback e-tron* rozwijają taką samą prędkość maksymalną – 210 km/h. SQ6 Sportback e-tron osiąga maksymalnie 230 km/h. Zamówienia ruszą na przełomie 2024 i 2025 roku, a pierwsze auta trafią do klientów na początku 2025 r.
Aktualizacja z dnia 25 marca 2024 - Audi Q6 e-tron oficjalnie zaprezentowane
Audi Q6 e-tron 2025 - wersje i zasięg
Po wielu perturbacjach i przesuwaniem terminu premiery Audi Q6 e-tron wreszcie ujrzało światło dzienne. Bliski krewny zaprezentowanego kilka tygodni temu Porsche Macana korzysta z tego samego zestawu baterii o pojemności 100 kWh brutto (94,9 kWh netto) zapewniającego zasięg do 625 km w trybie mieszanym. Bazowe Audi Q6 e-tron rozwija 388 KM, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 s i rozpędza się do 210 km/h. Mocniejsza odmiana SQ6 e-tron rozwija 517 KM, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 s i rozpędza się do 230 km/h. Wkrótce gamę uzupełnią też dwie tylnonapędowe wersje - jedna stanowić będzie odmianę bazową z bateriami 83 kWh, natomiast druga nastawiona będzie na efektywność i zasięg, otrzymując baterie 100 kWh. Oba zaprezentowane warianty Q6 e-tron mają napęd na obie osie. Słabszy wariant oferuje 625 km zasięgu, a topowy SQ6 e-tron 598 km zasięgu w trybie mieszanym.
Platforma PPE pozwoliła na zastosowanie architektury 800V i umożliwia ładowanie mocą do 270 kW, dzięki czemu przy korzystaniu z odpowiednio mocnej ładowarki po zaledwie 10 minutach zwiększymy zasięg o 255 km, zaś naładowanie baterii od 20 do 80% zajmie około 21 minut. Jeśli stacja działa pod napięciem 400 V, 800-woltowy akumulator Q6 e-tron jest automatycznie dzielony na dwa akumulatory o równym napięciu, które można równolegle ładować z mocą do 135 kW. W zależności od stanu naładowania ilość energii w obu połowach jest najpierw wyrównywana, a następnie są one ładowane jednocześnie. Ładowanie prądem przemiennym może odbywać się z mocą do 11 kW.
Audi Q6 e-tron 2025 - stylistyka i wymiary
Stylistyka Q6 e-tron czerpie garściami z modelu e-tron GT. Widać to zwłaszcza po masywnym i agresywnym przodzie z dużą imitacją charakterystycznego grilla Single Frame, mocno zaakcentowanych zderzakach czy smukłych reflektorach Matrix LED. Uwagę zwracają też masywne nadkola i prosta, pudełkowata sylwetka z charakterystycznym przetłoczeniem nad tylnym błotnikiem. Z tyłu mamy rewolucyjne oświetlenie OLED, o którym już pisaliśmy poniżej. Audi Q6 e-tron mierzy 4771 mm długości, 1993 mm szerokości oraz 1648 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2899 mm.
Zaawansowany układ jezdny z prerefencją tylnej osi
Producent zdecydował się częściowo przeprojektować oś przednią samochodu i zastosować układ kierowniczy przykręcony do ramy pomocniczej. W efekcie samochód jest zwrotny i sztywno zestrojony w trybie Dynamic oraz komfortowy w trybie Komfort. Moment obrotowy jest dystrybuowany z preferencją tylnej osi, co poprawia dynamiczne właściwości jezdne Q6 e-tron. Różne wymiary przedniego i tylnego silnika elektrycznego umożliwiają przekazanie momentu obrotowego w większej mierze na tył nawet przy pełnym obciążeniu. Z tyłu zastosowano też szersze opony niż z przodu.
Audi Q6 e-tron 2025 - ceny
Audi Q6 e-tron będzie można zamawiać już na początku drugiego kwartału 2024 roku. Wówczas też poznamy polskie ceny. Bazowy wariant Q6 e-tron kosztuje na rynku niemieckim od 74 700 euro, czyli o blisko 10 tys. euro mniej niż Porsche Macan. Z kolei SQ6 e-tron startuje od 93 800 euro.
Aktualizacja z dnia 7 września 2023 - wnętrze Audi Q6 e-tron ujawnione
Patrząc na kabinę nowego Q6 e-tron nie ulega wątpliwości, że samochód ten będzie dla Audi przełomowym modelem. Wnętrze ma przejrzystą strukturę i podkreśla przytulną atmosferę. Tzw. Softwrap rozciąga się od drzwi, przez cały kokpit do konsoli środkowej, tworząc jednorodną i przyjazną trójwymiarową przestrzeń. Na siedzenia zastosowano wysokiej jakości obicia, z których niektóre są wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. Wszystkie elementy wnętrza zostały zaprojektowane jako jednolita przestrzeń. Zastosowane materiały wybraną z myślą o funkcjonalności, a ich design rozdziela różne obszary wnętrza pojazdu. Obszary podkreślające komfort wyróżniają się dużymi powierzchniami i miękkimi materiałami. Audi podkreśla tym samym wysoką jakość materiałów w kabinie.
Audi nazywa kokpit Q6 e-tron "cyfrową sceną". Składa się na nią wolnostojący panoramiczny wyświetlacz systemu multimedialnego Audi MMI Touch o przekątnej 14,5 cala, wyświetlacz wirtualnych zegarów Audi Virtual Cockpit o przekątnej 11,9 cala oraz 10,9-calowy ekran MMI przed pasażerem. Audi wprowadza w Audi Q6 e-tron zupełnie nową, jednolitą platformę infotainment, opracowaną we współpracy z firmą programistyczną CARIAD. Jest ona oparta na systemie Android Automotive. Dzięki aktywnemu trybowi prywatności z technologią migawki pasażer może w spokoju oglądać filmy, nie rozpraszając kierowcy lub pomagać mu np. w nawigacji. W wersji podstawowej, wyświetlacz systemu infotainment pasażera ma czarną powierzchnię o wysokim połysku.
Na liście opcji znajdzie się wyświetlacz head-up wykorzystujący rozszerzoną rzeczywistość (AR). Asystent głosowy oparty na sztucznej inteligencji ma teraz awatara i uczy się zachowań użytkownika. Kontynuacją festiwalu technologii jest oświetlenie interaktywne (IAL), które otacza wnętrze i kokpit zakrzywionym paskiem LED, które spełnia trzy główne funkcje: monitoruje stan pojazdu, współpracuje z systemami bezpieczeństwa, wizualizuje dynamiczne kierunkowskazy i pokazuje stan ładowania samochodu. Bagażnik ma 526 litrów pojemności. Po złożeniu tylnego rzędu siedzeń przestrzeń bagażowa zwiększa się do 1529 litrów. Tylne siedzenia składają się indywidualnie ( w proporcji 40:20:40). Pod maską znajduje się bagażnik o pojemności 64 litrów
Audi Q6 e-tron 2025 - dane techniczne
Model Audi Q6 e-tron wyznacza początek największej ofensywy modelowej w historii Audi. Jest to również pierwszy model bazujący na nowo opracowanej platformie Premium Platform Electric (PPE). Ta platforma technologiczna, skonstruowana wspólnie przez Audi i Porsche, została zaprojektowana wyłącznie dla pojazdów elektrycznych. Jest skalowalna, tak by pomieścić szeroką gamę modeli w segmencie samochodów średniej wielkości i luksusowych. Rozmiar baterii i rozstaw osi pojazdów PPE są również skalowalne. Dzięki temu, budować można na niej zarówno modele typu SUV i CUV z wysokim zawieszeniem, jak i modele z płaską podłogą, takie jak Sportback lub Avant będące częścią podstawowej oferty Audi. Platforma ta trafi także do Porsche Macana EV. Audi korzysta z adaptacyjnego pneumatycznego zawieszenia.

Audi Q6 e-tron 2025 - silniki
Wprowadzenie nowej platformy PPE pozwala na szybkie ładowanie mocą sięgającą nawet do 270 kW. Wszystko dzięki zastosowaniu architektury 800V. W efekcie naładowanie baterii z 10 do 80% zajmie zaledwie 30 minut. Auto ma oferować nawet 600 km zasięgu, a pojemność baterii wyniesie około 100 kWh. Za napęd odpowiadać będą dwa silniki elektryczne. Audi Q6 e-tron oferowane będzie w co najmniej dwóch wersjach. Audi Q6 e-tron 55 rozwinie około 380 KM. Moc topowej odmiany SQ6 e-tron wyniesie około 510 KM. Wariant ten ma przyspieszać od 0 do 100 km/h w mniej niż 5 sekund. Q6 e-tron zostanie wyposażone w nowy, bardziej efektywny tryb rekuperacji.
Wizualnie Audi Q6 e-tron stanowi ewolucję dotychczasowego stylu marki, jednak można dostrzec w nim pewne elementy, które wyróżniają nowego SUV-a. Front w Audi Q6 e-tron zyskał podwójne światła. Sylwetka nawiązuje do pozostałych SUV-ów marki. O tym, że mamy do czynienia z elektrykiem, świadczą głównie długi rozstaw osi i krótkie zwisy. Górna część to ledy do jazdy dziennej i kierunkowskazy, zaś dolna odpowiada za światła mijania i drogowe.
Rewolucyjne oświetlenie LED i OLED
Audi chwali się wyjątkowym oświetleniem nowego Q6 e-trona. Wraz z pierwszą na świecie aktywną cyfrową sygnaturą świetlną, Audi Q6 e-tron rozpoczyna nową erę, charakteryzującą się niepowtarzalnym designem i estetyką właściwą dla Audi. Druga generacja cyfrowej techniki oświetleniowej OLED kształtuje wygląd nowych modeli Audi i wielokrotnie zwiększa zakres dostępnych w nich funkcji. Dzięki 8 opcjonalnym cyfrowym sygnaturom świetlnym w przeprojektowanych światłach do jazdy dziennej zintegrowanych z reflektorami Matrix LED i w cyfrowych tylnych światłach OLED 2.0, klienci mogą zaprojektować stylistykę swojego Q6 e-tron. Możliwe jest to za pośrednictwem interfejsu MMI i, po raz pierwszy, za pośrednictwem aplikacji myAudi. Klienci mogą również, już w trakcie eksploatacji samochodu, dokupić cyfrowe sygnatury świetlne.

Audi w komunikacie prasowym twierdzi nawet, że na pierwszy rzut oka reflektory i tylne światła wyglądają jak żywe - tak klienci powinni wyobrażać sobie aktywną cyfrową sygnaturę świetlną pokazaną – jako pierwszą na świecie – przez markę Audi. Jest ona częścią opcjonalnego pakietu cyfrowych sygnatur świetlnych. Moduł oprogramowania w jednym z komputerów w domenie Audi Q6 e-tron, opracowany wspólnie przez Audi i firmę programistyczną CARIAD, umożliwia tego typu sygnaturę świetlną. W przypadku tylnych świateł OLED drugiej generacji, sześć 360-segmentowych paneli OLED, co dziesięć milisekund, przy użyciu specjalnie opracowanego algorytmu, generuje nowy obraz, zapewniając swoistą interakcję z otoczeniem.

Premiera pod koniec roku, kiedy w salonach?
Na koniec ciekawostka. Audi Q6 e-tron będzie pierwszym elektrycznym modelem produkowanym w Ingolstadt. Samochód zadebiutuje pod koniec tego roku, a na rynek trafi najpradopodobniej w drugiej połowie 2024 roku. Wśród rywali znajdą się takie samochody jak Mercedes EQE SUV, Maserati Grecale Folgore czy Jaguar I-Pace.