Nowa Toyota Prius - futurystyczna hybryda w Europie tylko jako PHEV
Prekursor hybryd doczekał się właśnie piątego wcielenia. Toyota Prius w najnowszym wydaniu ma jeszcze bardziej futurystyczny design, zaś w Europie dostępna będzie tylko w wariancie PHEV.

Aktualizacja z dnia 8 marca 2023 - znamy polskie ceny nowego Priusa
W podstawowej odmianie Comfort auto kosztuje 199 900 zł i otrzymuje m.in. najnowsze systemy bezpieczeństwa czynnego T-MATE z aktualizacjami online, system multimedialny Toyota Smart Connect® z kolorowym ekranem dotykowym 12,3", asystentem głosowym i nawigacją online, światła LED, felgi aluminiowe, podgrzewane przednie fotele i elektryczną regulację fotela kierowcy. Wersja Prestige w cenie 211 900 zł zawiera m.in. cyfrowe lusterko wsteczne, elektrycznie unoszone drzwi bagażnika, listwy LED w tylnych światłach, większe koła aluminiowe czy podgrzewanie kierownicy. Atutem tej konfiguracji są nowoczesne światła matrycowe w technologii LED z systemem adaptacyjnych świateł drogowych (AHS). Technologia ta nie tylko automatycznie przełącza światła drogowe na mijania, ale reguluje kształt snopa światła w sposób gwarantujący optymalne oświetlenie drogi bez oślepiania kierowców innych pojazdów. Priusa Prestige można dodatkowo doposażyć w panoramiczny szklany dach za 3 500 zł.
Cena nowego Priusa Executive wynosi 239 900 zł. W tej konfiguracji model zyskuje m.in. monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni, wentylację przednich foteli i pamięć ustawień fotela kierowcy czy zaawansowanego asystenta parkowania Toyota Teammate. Najwyższą wersję Priusa wyróżnia także dach z panelami fotowoltaicznymi, który może ładować baterię czystą energią i wydłużyć zasięg auta w trybie EV maksymalnie o 8,7 km każdego dnia. Toyota rozpocznie przyjmowanie rezerwacji online na nowego Priusa 27 marca 2023 roku.
Pierwsza generacja Toyoty Prius zadebiutowała w 1997 r., stając się pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samochodem osobowym z napędem hybrydowym. Cztery generacje Priusa sprzedano w łącznej liczbie prawie 5 mln sztuk. Już od drugiej generacji z 2003 roku Prius stawia na dość futurystyczne kształty. Szczególnie tyczy się to jej dotychczasowego IV wcielenia, które zadebiutowało w 2015 roku i wzbudziło kontrowersje swoją dość odważną stylistyką. Dopiero przy okazji liftingu w 2019 roku auto wyszlachetniało stylistycznie. Postawiono wówczas na bardziej stonowane i eleganckie kszłałty inspirowane wodorową Toyotą Mirai. W przypadku nowego modelu postawiono ponownie na wyszukane kształty, jednak są one bardziej spójne niż u poprzednika. Toyota zdecydowała się na zachowanie klasycznej bryły Priusa, ale opakowano ją w wyjątkowo efektowne wizualnie nadwozie.
Toyota Prius w nowym wydaniu nie jest już brzydkim kaczątkiem
Wiele elementów stylistyki Priusa odwołuje się do najnowszego designu Toyoty, wprowadzonego przez elektrycznego SUV-a bZ4X oraz szereg koncepcyjnych pojazdów. W kształcie przedniego pasa odnajdziemy nawiązania także do najnowszego wcielenia Toyoty Crown, które zadebiutowało raptem parę miesięcy temu. Nowy Prius ma agresywny przód z ciekawie wkomponowanymi przednimi światłami, zaś nadwozie japońskiej hybrydy wyróżnia się dopracowaną aerodynamiką. Poprawiły się też proporcje nadwozia. W porównaniu z poprzednikiem piąta generacja Toyoty Prius ma o 5 cm większy rozstaw osi, ale jest o 4,6 cm krótsza. Na dodatek nowość jest aż o 5 cm niższa i o 2,2 cm szersza. Obręcze kół mogą mieć do 19 cali średnicy. Z tyłu auto wyróżniają LED-owe lampy połączone pasem świetlnym. Auto od tyłu poznamy także po dużym napisie PRIUS na klapie bagażnika. Z boku uwagę zwracają klamki tylnych drzwi wkomponowane w słupki C.

Piąte wcielenie Toyoty Prius to pierwszy samochód oparty na drugiej generacji modularnej platformy TNGA (Toyota New Global Architecture). W nowej hybrydzie zastosowano jej kompaktowy wariant GA-C, który ma trafić do kolejnych generacji Toyoty Corolli, C-HR i RAV4. Fotele Toyoty Prius zamocowano niżej niż w poprzedniku, co współgra ze sportowym designem karoserii. Było to możliwe dzięki zastosowaniu nowej architektury. Na liście opcji pojawi się panel solarny na dachu, który będzie wspomagać zasilanie pokładowej elektroniki przy ładnej pogodzie, co przyczyni się do zmniejszenia zużycia energii.
Nowoczesna kabina w stylu bZ4X
Wnętrze zostało zaprojektowane według nowej koncepcji „Island Architecture”, zapoczątkowanej przez bZ4X. Podzielono je na trzy strefy – kokpit kierowcy, konsolę centralną i otoczenie. Kabina jest przestronna i wykończona stylowymi materiałami wysokiej jakości, podkreślonymi konsekwentnie zaprojektowanymi i rozplanowanymi akcentami. Centralnym elementem kokpitu kierowcy jest 7-calowy wyświetlacz TFT LCD, którego umiejscowienie ułatwia korzystanie z niego bez odwracania uwagi od jezdni. Nowo zaprojektowana konsola centralna stawia na komfort, przejrzysty układ z minimalną ingerencją w pole widzenia kierowcy do przodu, praktyczność i styl. Składa się na nią niżej niż do tej pory umieszczony centralny ekran dotykowy i smukły panel sterowania klimatyzacją. Podświetlenie deski rozdzielczej jest powiązane z powiadomieniami systemu Toyota Safety Sense, sygnalizując ostrzeżenia poprzez zmianę kolorów.

Toyota Prius 2023 tylko jako hybryda PHEV, za to dwa razy mocniejsza od poprzednika
Toyota Prius piątej generacji jest prawie dwa razy mocniejsza od poprzednika. Nowa Toyota Prius jest napędzana przez silnik benzynowy 2.0 o mocy 148 KM i silnik elektryczny o mocy 160 KM. Moc systemowa tego układu wynosi 223 KM, co sprawia, że nowa generacja Priusa jest najmocniejsza w historii. Dotychczasowy Prius korzystał bowiem z 1.8-litrowej jednostki benzynowej o mocy 99 KM i silnika elektrycznego, a łącznie oferował 122 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmie raptem 6,7 s (w poprzedniku było to 11,1 s). Prąd zmagazynowany jest w bateriach o pojemności 13,6 kWh, co powinno zapewnić przyzwoity zasięg w trybie elektrycznym. To znacząca poprawa w porównaniu z poprzednikiem, który mieścił raptem 8,8 kWh energii. Toyota twierdzi, że przełoży się to na o 50% większy zasięg niż dotychczas, co sugeruje zasięg na poziomie nawet 75 km. Akumulatory umieszczono pod tylnymi siedzeniami, w efekcie czego nie zabierają one przestrzeni w bagażniku.
Ceny i specyfikacje modelu poznamy w ciągu najbliższych tygodni. Przedsprzedaż auta ruszy w pierwszym kwartale 2023 roku.