Ford Explorer EV zadebutował. Europejski elektryk Forda
Długo zapowiadany owoc współpracy Forda i VW wreszcie zadebiutował. Najnowszy Ford Explorer EV to elektryczny średniej wielkości SUV zaprojektowany z myślą o Europie.

Z artykułu dowiesz się o:
Explorer jest pierwszym z linii innowacyjnych modeli elektrycznych Forda i toruje drogę do kompletnego przekształcenia gamy marki Ford w Europie, co ma nastąpić do 2030 roku. Średniej wielkości crossover, zapewniający miejsce dla pięciu osób i bagażnik o pojemności 470 litrów, bazuje na platformie MEB od Volkswagena i jest blisko spokrewniony z ID.4 oraz z ID.5. Nowy model Forda nie ma kompletnie nic wspólnego z dostępnym także w Europie i USA dużym Explorerem PHEV z napędem hybrydowym typu plug-in. Nowy Explorer EV został zaprojektowany z myślą o Europie i będzie pierwszym modelem produkowanym w nowej fabryce samochodów elektrycznych Forda w Kolonii w Niemczech.
Ford Explorer EV 2024 - design i wymiary
Nowy Explorer EV 2024 ma niecałe 4,46 m długości, 1,87 m szerokości oraz 1,6 m wysokości a więc jest nieco mniejszy od Volkswagena ID.4. Rozstaw osi liczy 2,76 m. Ford twierdzi, że całkowicie elektryczny Explorer łączy niemiecką inżynierię z kultowym amerykańskim SUV-em marki, zaprojektowanym na nowo na erę elektryczną specjalnie dla europejskich klientów. Explorer EV wygląda masywniej od ID.4. Jedynie po bryle nadwozia można rozpoznać pokrewieństwo z Volkswagenem. Do najważniejszych elementów stylistycznych należy tradycyjnie narysowana imitacja osłony chłodnicy, charakterystyczne reflektory połączone napisem Explorer otaczającymi grill, osłona podwozia w kształcie litery U, pionowe tylne światła przypominające większego Explorera, smukła tylna szyba oraz tylny zderzak ze srebrną wstawką w kształcie litery U. Inne elementy, o których warto wspomnieć, to czarne słupki A i unikalne słupki C, które tworzą efekt unoszącego się dachu, a także zoptymalizowane pod względem aerodynamicznym wzory felg aluminiowych o średnicy 19, 20 i 21 cali.

Explorer EV 2024 - wnętrze i wyposażenie
Kabina Explorera EV wyróżnia się nowoczesnym designem i zauważalnie różni się od tej w ID.4. Centralnym punktem jest umieszczony pionowo 15-calowy wyświetlacz systemu infotainment Ford Sync Move, którego kąt pochylenia można zmieniać w zakresie 30 stopni. Zasłania on skrytkę na przedmioty. Wnęka na dwa duże smartfony jest standardowo wyposażona w bezprzewodową ładowarkę 4, a system SYNC Move zapewnia kompatybilność bezprzewodową z aplikacjami Apple CarPlay i Android Auto. Explorer EV jest również wyposażony w 5-calowy pływający cyfrowy wyświetlacz wskaźników, który wyświetla dane dotyczące jazdy, poziom naładowania akumulatora i stan wspomagania kierowcy. Ponadto w pojeździe zastosowano ergonomiczny panel dotykowy umieszczony bezpośrednio pod środkowym ekranem, służący do sterowania funkcjami, w tym głośnością systemu audio i technologiami parkowania. Podobnie jak w Volkswagenie wygląda też menu ustawień samochodu (na wyświetlaczu centralnym), a także zestaw przełączników do sterowania światłami po lewej stronie kierownicy. Takie same są też niestety przełączniki sterowania szybami W konsoli środkowej wygospodarowano schowek o pojemności aż 17 litrów.

Elektryczny crossover jest również wyposażony w 12 czujników ultradźwiękowych, pięć kamer i trzy urządzenia radarowe, które łącznie mogą monitorować 360 stopni wokół pojazdu, umożliwiając korzystanie z szeregu systemów wspomagających kierowcę. Specyfikacja standardowa obejmuje podgrzewane przednie fotele i kierownicę, fotel kierowcy z funkcją masażu oraz dwustrefową klimatyzację. Dostęp do wnętrza samochodu jest łatwy za sprawą standardowego systemu bezkluczykowego otwierania drzwi. Równie prosto dostaniemy się do przestrzeni bagażowej dzięki zastosowaniu systemu bezdotykowego otwierania klapy.

Połączenie niemieckiej inżynierii z amerykańskim charakterem
Jeśli chodzi o układy napędowe, Ford nie ujawnił jeszcze pełnych szczegółów. Producent samochodów twierdzi, że Explorer EV oferuje "responsywne i wyrafinowane" akumulatorowe układy napędowe z napędem na tylne koła i na wszystkie koła, które zapewniają szybkie ładowanie prądem stałym od 10 do 80 procent już w 25 minut. Pojazd jest wyposażony w funkcję wstępnego kondycjonowania temperatury akumulatora w celu zoptymalizowania prędkości ładowania, planowania ładowania oraz pokładowego planowania podróży EV, które można zaprogramować za pośrednictwem interfejsu Sync Move. Port ładowania CCS na tylnym błotniku będzie mógł ładować ze stacji AC typu 2 za pomocą dostarczonego kabla Ford Public Charge lub ze stacji szybkiego ładowania DC. Nie podano również szacunków zasięgu, ale Ford powiedział, że całkowicie elektryczny Explorer jest wyposażony w pompę ciepła, która poprawia efektywność energetyczną.
Na rynku jeszcze w tym roku, cena około 45 000 euro
Ford twierdzi, że klienci Explorera będą mieli dostęp do ponad 450 000 ładowarek w całej Europie w tym roku i 500 000 do 2024 r., w tym ponad 2100 stacji szybkiego ładowania prądem stałym już zainstalowanych w ponad 450 lokalizacjach przez konsorcjum Ionity, którego Ford jest współzałożycielem.
Explorer EV będzie pierwszym Fordem w Europie oferującym automatyczną zmianę pasa ruchu dzięki dostępnej technologii Lane Centering, wzbogaconej o funkcję Assisted Lane Change. Inne funkcje ADAS obejmują inteligentny tempomat adaptacyjny z funkcją Stop & Go, asystenta przedkolizyjnego, ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z aktywnym hamowaniem, aktywny asystent parkowania 2.0 i inne.
Explorer EV jest jednym z dziewięciu w pełni elektrycznych pojazdów, które Ford planuje wprowadzić w Europie do 2024 r. W planach jest też drugi model partym na MEB, który wejdzie do produkcji w Kolonii od połowy 2024 r., oraz Puma EV, która będzie produkowana w Craiova w Rumunii od 2024. Nowego, w pełni elektrycznego Explorera, oferowanego w dwóch wersjach wyposażenia – Explorer i Explorer Premium – będzie można zamawiać pod koniec tego roku, a przewidywane ceny rozpoczynają się poniżej 45 000 euro. Rezerwacje są już otwarte na oficjalnych stronach Forda w Europie.
Aktualizacja z dnia 28 marca 2024 - Ford Explorer EV wyceniony w Polsce
Nowy Ford Explorer EV wreszcie doczekał się polskich cen i specyfikacji. Samochód występuje w dwóch wersjach silnikowych. Słabsza rozwija 286 KM i 545 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,4 s i rozpędza się do 180 km/h. Baterie mają 77 kWh pojemności netto i zapewniają do 602 km zasięgu w bazowej wersji Explorer (wyceniony na 218 270 zł) lub 572 km zasięgu (bogatsza odmiana Premium za 235 270 zł) . Napęd trafia na tylną oś. Baterie można ładować mocą do 135 kW.
W ofercie znajdzie się też wariant AWD z dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 340 KM i momencie obrotowym 545 Nm (silnik tylny) oraz 134 Nm (silnik przedni). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,3 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Baterie mają 79 kWh pojemności i zapewniają do 566 km w przypadku wersji Explorer (243 270 zł) lub 532 km zasięgu w przypadku wersji Premium (260 270 zł). Można je ładować mocą do 185 kW.
W przyszłości do oferty dołączy bazowa odmiana z niklowo-manganowo-kobaltowym akumulatorem o pojemności 52 kWh, napędem na tylne koła i mocą 170 KM.
Wyposażenie standardowe wersji Explorer obejmuje m.in.:
- 19" obręcze kół ze stopów lekkich
- Reflektory w technologii LED
- 14,6“ ruchomy ekran ze schowkiem
- System multimedialny SYNC Move
- Kamerę ułatwiającą parkowanie z tyłu
- Adaptive Cruise Control ze Stop & Go
- Czujniki parkowania z przodu i z tyłu
- Tapicerkę foteli częściowo skórzaną
- Fotel kierowcy z funkcją masażu
Wyposażenie standardowe wersji Premium obejmuje m.in.:
- 20" obręcze kół ze stopów lekkich
- Reflektory matrycowe LED
- 14,6“ ruchomy ekran ze schowkiem
- System multimedialny SYNC Move
- Kamerę ułatwiającą parkowanie z tyłu
- Adaptive Cruise Control ze Stop & Go
- Czujniki parkowania z przodu i z tyłu
- Tapicerkę foteli ze skóry Sensico
- Fotel kierowcy z funkcją masażu
- Konfigurowalne oświetlenie wnętrza
Ford Explorer w ofercie Nowyosobowy.pl
W ofercie Nowyosobowy.pl znajdziecie kilka egzemplarzy hybrydowego Forda Explorera w różnych wersjach wyposażeniowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2022 roku. Możecie oczywiście liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności, szybki odbiór oraz na sięgające kilkunastu procent rabaty względem ceny katalogowej.
Zobacz ofertę Ford Explorer leasing na Nowyosobowy.pl
Volkswagen ID.4 w ofercie Nowyosobowy.pl
W ofercie Nowyosobowy.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Volkswagena ID.4 w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2022 oraz z 2023 roku. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności, szybki odbiór oraz na rabaty względem ceny katalogowej.
Zobacz ofertę Volkswagen ID.4 leasing na Nowyosobowy.pl