Ford Capri powraca po blisko 40 latach. Tym razem jako elektryczny SUV coupe
Po ponad 40 latach Ford Capri powraca na rynek w nowym wydaniu. Samochód nie ma jednak nic wspólnego z poprzednikiem, gdyż jest... elektrycznym SUV-em coupe spokrewnionym z Volkswagenem ID.5.

Z artykułu dowiesz się o:
Ford już parę razy zasłynął ze "wskrzeszania" swoich kultowych modeli. Najpierw miało to miejsce w 2019 roku przy okazji premiery nowej Pumy, zaś kilka miesięcy po nim zadebiutował elektryczny Mustang Mach-E. Oba te samochody łączy jedno - wzbudziły one kontrowersje w momencie premiery, jednak szybko stały się rynkowymi hitami. Nic zatem dziwnego, że Ford pokusił się na ożywienie kolejnej legendy. Tym razem wybór padł na sportowe coupe Capri, które produkowano w latach 1968-1986 (powstały 3 generacje) i było ono odpowiednikiem Mustanga w Europie. Nowy Ford Capri nie ma jednak zbyt wiele wspólnego z poprzednikiem, choć Ford twierdzi, jednak, że nowe Capri - podobnie jak poprzednicy - jest sportowym samochodem dla rodzin, jednak dostosowanym do współczesnych potrzeb.

Ford Capri 2025 - dane techniczne
Ford Capri bazuje na platformie MEB Volkswagena i jest spokrewniony m.in. z VW ID.5. Nowy elektryk Forda mierzy 4634 mm długości, 1872 mm szerokości oraz 1626 mm wysokości, a jego rozstaw osi liczy 2767 mm. Jest zatem o 35 mm dłuższy od Volkswagena. Bagażnik pomieści od 572 do 1768 litrów.

Ford Capri 2025 - stylistyka
Ford twierdzi, że w stylistyce nowego Capri znajdziemy kilka nawiązań do kultowego przodka. Mowa tu o mocno pochylonych przednich słupkach, obłej sylwetce z łagodnie pociągniętą linią szyb i niewielkim okienkiem między słupkami C i D, tylnym pasie z lampami połączonymi czarną blendą czy czarnym przednim pasie z reflektorami z charakterystycznymi czterema punktami świetlnymi przypominającymi cztery okrągłe klosze III generacji Capri. Nowy Ford Capri różni się dość mocno pod kątem wizualnym od Volkswagena ID.5. Generalnie jednak jego nawiązania do protoplasty nie są aż tak oczywiste jak twierdzi to producent. Bardziej przypomina on najnowsze modele Polestara.

Ford Capri 2025 - wnętrze
W kabinie nie ma żadnych nawiązań do starego modelu, za wyjątkiem wstawki w dolnej części kierownicy. Zamiast tego znajdziemy nowoczesny kokpit przypominający ten z Explorera EV. Centralną część stanowi pionowy 14,6-calowy wyświetlacz systemu SYNC Move, który można przesuwać w górę lub w dół, co zapewnia odpowiedni kąt widzeniaa lub pozwala zaaranżować ulubione ustawienie otoczenia kierującego. Za nim ukryto schowek na prywatne drobiazgi. Z kolei pod podłokietnikiem wygospodarowano aż 17-litrowy schowek MegaConsole. Producent chwali się solidnie wykonaną kabiną i zastosowaniem miękkich w dotyku foteli ze zintegrowanymi zagłówkami, które maja nadawać kabinie Capri sportowego sznytu, podobnie jak spłaszczona u dołu kierownica. Nawiązaniem do Volkswagena jest z kolei 5-calowy wyświetlacz przed kierowcą.

Ford Capri 2025 - wyposażenie
Lista wyposażenia standardowego podnoszącego komfort obejmuje system dostępu bezkluczykowego, podgrzewane przednie fotele i kierownicę, dwustrefową klimatyzację oraz elektrycznie sterowany fotel kierowcy z funkcją masażu i pamięcią pozycji. Ponadto wyposażenie standardowe obejmuje;
- system monitorowania martwego pola.
- System ostrzegania przy wysiadaniu
- System ostrzegający przed pojazdami na drodze poprzecznej z aktywnym wspomaganiem hamowania
- System monitorowania koncentracji kierowcy
- System aktywnego unikania zderzenia poprzez ominięcie przeszkody
- Czujniki parkowania przednie i tylne
- Tempomat adaptacyjny z systemem Stop & Go 12
- System ostrzegania o zjechaniu z pasa 13
- System utrzymania na wybranym pasie ruchu 13
- Układ aktywnego wspomagania hamowania
- Kamera cofania
- Wspomaganie hamowania awaryjnego podczas cofania
- Wybierane tryby jazdy
- System rozpoznawania znaków drogowych
- System ostrzegania przed jazdą pod prąd
- CAPRI: Reflektory LED z funkcją automatycznej i automatyczne światła drogowe( w bogatszej wersji Premium dostaniemy reflektory Dynamic Matrix LED z funkcją automatycznych świateł drogowych)
- System dostępu i zapłonu bezkluczykowego
- Wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Bezprzewodową obsługę Apple CarPlay i Android Auto
- Ładowarkę indukcyjną
- 7-głośnikowy system nagłośnienia z soundbarem, synchronizacja siły nagłośnienia z prędkością (w Capri Premium 10-głośnikowy system nagłośnienia B&O z subwooferem i soundbarem, synchronizacja siły nagłośnienia z prędkością
Na liście opcji znajdziemy m.in. wyświetlacz head-up, aktywnego asystenta parkowania, system utrzymywania na środku pasa ruchu, asystenta zmiany pasa ruchu, system kamer 360 stopni, ergonomiczne przednie fotele z certyfikatem AGR, pompę ciepła, szklany dach panoramiczny oraz bezdotykowe otwieranie klapy bagażnika (standard w wersji Premium).
Ford Capri 2025 - silniki i zasięg
W gamie nowego Capri znajdziemy dwa warianty, oba rodem z Explorera EV. Słabszy rozwija 286 KM oraz 545 Nm i ma napęd na tylną oś. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,4 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Baterie mają 77 kWh pojemności netto i zapewniają do 627 km zasięgu (598 km w Capri Premium). Można je ładować mocą do 135 kW, a czas ładowania od 10 do 80% wynosi około 28 minut. Mocniejszy wariant rozwija 340 KM i 545 Nm, ma napęd na obie osie i dwa silniki elektryczne. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,3 s i rozpędza się do 180 km/h. Akumulatory mają 79 kWh pojemności netto, zapewniają 592 km zasięgu (560 km w Capri Premium) i można je ładować mocą do 185 kW, a czas ładowania od 10 do 80% wynosi 26 minut. W przyszłym roku ofertę zasili tylnonapędowa odmiana Standard Range o mocy 170 KM, z bateriami 55 kWh.
Ford Capri 2025 - ceny
Tylnonapędowy Ford Capri z bateriami 77 kWh kosztuje 219 500 zł, a odmiana Premium AWD z bateriami 79 kWh 239 500 zł. Bazowe Capri w wersji Standard Range trafi na rynek w 2025 roku i kosztować ma 199 500 zł. Samochód można już zamawiać, a pierwsze egzemplarze trafią do klientów pod koniec roku. Rywalami auta, oprócz VW. ID.5, będą m.in. Nissan Ariya, Skoda Enyaq Coupe czy Peugeot e-3008.
Aktualizacja z dnia 25 września 2024 - Ford Capri debiutuje w Polsce podczas Kongresu Nowej Mobilności
Podczas tegorocznego Kongresu Nowej Mobilności Ford zaprezentował nową odsłonę modelu Capri. Elektryczny Capri został wyposażony w baterie o pojemności do 79 kWh, co pozwala osiągnąć zasięg aż do 627 km na jednym ładowaniu według WLTP. W topowej wersji o mocy 340 KM Capri przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,3 s. Na żywo nowe Capri prezentuje się ładnie, zwłaszcza w kolorze Vivid Yellow, jest przestronny i estetycznie wykonany. Imponuje nie tylko jego przestronność, ale i funkcjonalność. Schowek w podłokietniku ma aż 17 litrów pojemności i pomieści w pionie nawet 1.5-litrową butelkę z wodą i duży laptop. Z kolei centrany ekran o przekątnej 14,6 cala ma regulowany kąt pochylenia i skrywa dodatkowy schowek. Capri może odnieść sukces na rynku aut elektrycznych i wydaje sie być ciekawszą propozycją niż VW ID.5 czy Skoda Enyaq.
Ford Capri - krótko o historii modelu
I generacja Forda Capri zadebiutowała w 1969 roku jako przystępny cenowo samochód sportowy na Europę, będący odpowiednikem oferowanego w USA Mustanga. Auto bazowało na Fordzie Cortina, oferowano je z 4- i 6-cylindrowymi silnikami benzynowymi i odniosło duży sukces. Capri sprzedawało się dwa razy lepiej niż spodziewał się tego sam producent. W nieco ponad rok wyprodukowano ponad 250 000 egzemplarzy. W 1970 roku wprowadzono wersję RS2600 z silnikiem 2.6 V6 o mocy 150 KM. Był to pierwszy samochód Forda z wtryskiem paliwa. W 1973 roku wyprodukowano milionowy egzemplarz Forda Capri. W 1972 roku przeprowadzono facelifting, kiedy to poprawiano wyposażenie oraz odświeżono nadwozie i wnętrze.
W 1974 roku zadebiutowała II generacja Forda Capri mająca być receptą na spadajacą sprzedaż modelu. Samochód przeszedł ewolucyjny zakres zmian, zyskując łagodniej zarysowane kształty nadwozia. Z przodu pojawiły się duże, prostokątne reflektory z kanciastą, czarną atrapą chłodnicy położoną między nimi. Capri II nadal był sportowym coupe, lecz projektanci poszli bardziej w stronę praktyczności, nadając mu charakter rodzinnego Gran Tourera. Zamiast oddzielnego bagażnika zastosowano nadwozie hatchbacka ze składaną tylną kanapą, a nadwozie poszerzono i wydłużono. Zwiększono też powierzchnię szyb. Wzmocniono hamulce, a na listę opcji trafiło wspomaganie układu kierowniczego. Zastosowano również bardziej miękkie zawieszenie. W 1975 roku wzbogacono wyposażenie w brytyjskiej ofercie, a w 1976 r. w niemieckiej.
III generacja Forda Capri zadebiutowała w 1978 roku. Zmodyfikowano przód pojazdu, nadano mu bardziej aerodynamicznych kształtów i zastosowano po raz pierwszy we wszystkich wersjach cztery okrągłe reflektory. Zmniejszono też wybrzuszenie na masce, zastosowano przedni spojler (w wersji S także tylny), a kierunkowskazy przeniesiono do zderzaka. Powiększono też tylne lampy, a samochód wyposażono w laminowaną przednią szybę. W kabinie pojawiła się standardowa sportowa kierownica oraz nowe wykończenie deski rozdzielczej. Na liście opcji wersji S znalazły się fotele Recaro. Nowością były też gazowe amortyzatory za wyjątkiem bazowej wersji 1300. W 1981 roku wprowadzono jednostkę 2.8 V6 o mocy 160 KM, wyposażoną we wtrysk Bosch K-Jetronic. Samochód przyspieszał od 0 do 100 km/h w 7,8 s i rozpędzał się do 210 km/h. Zakończono wówczas też produkcję modelu Ghia z silnikiem 3.0 V6. W Niemczech i Szwajcarii oferowano też turbodoładowaną odmianę 2.8 V6 z turbosprężarką Garretta (powstało tylko 200 sztuk). W 1983 roku wprowadzono do wersji 2,8 i 2000 5-biegową skrzynię. W 1984 roku zakończono produkcję Capri z kierownicą po lewej stronie, a w 1986 r. zaprzestano produkcji także wersji na rynek brytyjski. Następcą Capri został importowany z USA Ford Probe.